dc.contributor.author | Skoie, Silje | |
dc.date.accessioned | 2014-10-06T09:51:03Z | |
dc.date.available | 2014-10-06T09:51:03Z | |
dc.date.issued | 2014-05-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/223139 | |
dc.description | Master's thesis in Social work | nb_NO |
dc.description.abstract | Tittel: Læreres opplevelse av elever med atferdsvansker.
En kvalitativ studie hvor lærere reflekterer over hvordan de opplever det å arbeide med elever med atferdsvansker.
Tema/Bakgrunn: Ungdommer med atferdsvansker gir daglige utfordringer i ungdomsskolen. Det har vært vanskelig å utvikle effektiv behandling og tiltak for ungdommer med atferdsvansker. De sliter med problemer som er svært marginaliserte og stigmatiserende, ved å være på siden av samfunnet fordi de ofte mislykkes på skolen, i jobb, sosialt, emosjonelt og ekskluderende(Psykologitidsskiftet, 2007). Ved siden av familien, er skolen den viktigste arenaen for ungdommene. Lærerne er rollemodeller og sentrale voksne i de unges liv. På bakgrunn av dette er fokuset rettet mot atferdsvansker og lærer i ungdomsskolen.
Hensikt og mål: Masteroppgaven tar for seg lærernes opplevelse av elever med atferdsvansker. Målet med oppgaven er å få en bedre innsikt i hvordan lærerne opplever elever med atferdsvansker i ungdomsskolen. Selv om dette er en liten studie, håper jeg at mine funn vil oppfordre de som leser masteroppgaven til å reflektere over de utfordringene og seirene jeg har dokumentert.
Problemstilling: Hovedproblemstilling for oppgaven er:
Hvordan lærere opplever det å arbeide med elever som har atferdsvansker?
Videre er det tre under problemstillinger:
Hvordan definerer lærerne atferdsvansker?
Hvordan opplever lærerne sin relasjon til elever med atferdsvansker?
Hvordan opplever lærerne sin egen kompetanse i forhold til elever med atferdsvansker?
Metode: For å få empiri til oppgaven, har det blitt valgt en kvalitativ metode for å besvare problemstillingen. Det har blitt gjennomført fem intervjuer av lærere i ungdomsskolen. Teorien i oppgaven har blitt hentet fra flere fagområder for å belyse empirien.
Resultater og funn: Lærerne som har blitt intervjuet opplever ungdomsskoleelever som krevende og utfordrende. De mener selv at de kunne hatt mer kompetanse på feltet, fordi det til tider er vanskelig å stå i problematikken. Likevel gir de uttrykk for at de ”ser” den enkelte ungdommen og ikke bare problemene, samt at lærerne opplever de får best relasjon til elevene med atferdsvansker. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IS/2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | sosialt arbeid | nb_NO |
dc.subject | atferdsvansker | nb_NO |
dc.subject | sosial kompetanse | nb_NO |
dc.subject | risikofaktorer | nb_NO |
dc.subject | relasjon | nb_NO |
dc.subject | kompetanse | nb_NO |
dc.subject | helse- og sosialfag | nb_NO |
dc.title | Læreres opplevelse av elever med atferdsvansker | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social work: 360 | nb_NO |