Kommunikasjon i investeringsprosjekter på norsk sokkel
Master thesis
View/ Open
Date
2014-06-13Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1451]
Abstract
Denne rapporten oppsummerer forfatterens arbeid i det avsluttende semesteret av det femårige mastergradstudiet industriell økonomi ved Universitetet i Stavanger.
I utarbeidelsen av rapporten har ni personer med prosjektledererfaring og ledende stillinger i prosjektbaserte bedrifter blitt intervjuet. Oppgavens tema er kommunikasjon i investeringsprosjekter på norsk sokkel. Intervjuobjektene kommer fra ulike bedrifter i norsk olje- og gassbransje.
Rapporten konkluderer med at aktørene i norsk olje- og gassbransje er gode på å kommunisere, men at ytterligere forbedring av kommunikasjonsprosessene vil sørge for bedre kontroll over kostnader. Kommunikasjon krever konstant fokus, og forbedringspotensial er identifisert i de fleste områder av investeringsprosjekter på norsk sokkel, både internt i prosjektteamene og eksternt. De viktigste områdene for forbedring er den eksterne kommunikasjonen i de mange grensesnittene mellom ulike leverandører, underleverandører og partnere i leveringskjeden.
For å effektivisere kommunikasjonen, bør aktørene i bransjen sette seg noe bedre inn i ulike teorier, både om kommunikasjon generelt og flerkulturell kommunikasjon spesielt. Tilnærmingen bør være praktisk, med fokus på hvordan kunnskap fra teoriene kan brukes til å effektivisere kommunikasjonen. På sikt vil dette øke sannsynligheten for at prosjektene gjennomføres med suksess, og møter krav til kostnadsbegrensninger, tidsbegrensninger, omfang, kvalitet og HMS.
Særlig anbefales det å sette seg inn i, samt praktisk trening i å takle barriereskjermer (personlighetsskjermer og persepsjonsskjermer) i kommunikasjonen. Videre vil aktørene i norsk olje- og gassbransje være tjent med økt bevissthet i forhold til Hofstedes teori om kulturforskjeller og ”ansikt” i kulturell kontekst.
For å kutte unødvendige kostnader og øke lønnsomheten i den norske olje- og gassbransjen, bør oppdragsgiverne og aktørene i leveringskjeden utvide kommunikasjonen, også utenfor de spesifikke prosjektene. Denne dialogen bør ha som mål å definere hvilke komponenter, prosesser og elementer av dokumentasjon som kan forenkles eller fjernes helt, uten at det går på bekostning av kvalitet eller drift av sluttproduktet.
Description
Master's thesis in Industrial economics