Tekstlesning på skjerm: noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelse
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223685Utgivelsesdato
2013-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Mangen, A.; Kristiansen, M. (2013) Tekstlesning på skjerm: noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelse. Norsk pedagogisk tidsskrift, 97(1):52-62Sammendrag
Digitale tekster har en rekke egenskaper som gjør dem forskjellige
fra trykte tekster, og som kan innvirke på leseforståelsen.
Forskning på digital lesing har særlig fokusert på
kognitiv belastning ved hypertekst-lesing, og lesing av sammensatte
tekster ut fra et semiotisk og/eller (sosio)kognitivt
paradigme. I denne artikkelen vil vi framheve et underteoretisert
aspekt ved digitale tekster, nemlig det at alle
tekster på skjerm – både sammensatte (multimodale; som
består av ulike modaliteter, som skriftspråklig tekst, bilde,
film, grafikk, lyd etc.) og skriftlige («ikke-sammensatte»
eller «monomodale», altså som kun består av skriftspråklig
tekst) – er latent og/eller eksplisitt dynamiske, til forskjell
fra den trykte tekstens permanens og uforanderlighet. Med
henvisning til relevant teori og empiriske studier på feltet
reflekterer vi omkring implikasjonene av en slik latent foranderlighet
for leseforståelse på skjerm.