Oppfølging av barn i fosterhjem: en studie av hvordan barns synspunkter dokumenteres i det skriftlige arbeidet etter tilsynsbesøk.
Master thesis
View/ Open
Date
2014-06-27Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IS) [868]
Abstract
Dette er en kvalitativ undersøkelse hvor jeg analyserer 51 tilsynsrapporter etter tilsynsbesøk i fosterhjem. For å belyse problemstillingen har jeg foretatt en tekstanalyse blant tilsynsrapportene fra en kommune. Rapportene er fordelt på 9 tilsynspersoner og 13 barn. Hensikten med undersøkelsen er å synliggjøre om barns egne synspunkter kommer frem i det skriftlige materiellet. I den sammenheng benytter jeg meg av flere perspektiver som synliggjør viktigheten med å lytte, anerkjenne og involvere barnet.
Ved å analysere rapportene ser jeg hvem som sier hva, hvordan dette fremkommer i tilhørende tilsynsrapporter og hvordan tilsynspersonen dokumenterer barnets situasjon i fosterhjemmet. Ut fra rapportenes innhold kan det fremkomme at det kan være et behov for videre oppfølging og støtte til noen av forsterfamiliene. Det er i denne sammenheng dokumentert at dette fremkommer fra fosterforeldre og i liten grad er vurdert ut fra
barnets ståsted.
Undersøkelsen viser at barn i liten grad blir hørt i situasjoner det kan være formålstjenlig. Ut fra rapportene kan det vurderes at barna i mindre grad blir spurt om tema som kan være vanskelige – da særlig barns opplevelse av å være barn i fosterhjem og deres behov for støtte og oppfølging knyttet til denne situasjonen.
En kan ut fra rapportene vurdere at barnet blir spurt om synspunkter om forhold som gjelder trivsel på skolen, sammen med venner og i deres ulike fritidsaktiviteter. Det blir også spurt hvorvidt barnet trives i fosterhjemmet, men det fremkommer ikke tydelig fra rapportene hvorvidt barnet blir bedt om å utdype dette forholdet eller om de svarer bekreftende på enkeltstående spørsmål. I det perspektivet kan det i enkelte rapporter være uklart hvilken stemme som blir gjengitt. Hovedfokus for oppgaven er å undersøke om man åpner for deltakelse og involvering i samtaler med barnet og om deres synspunkter fremkommer i rapportene etter tilsynsmøter.
Description
Master's thesis in Social work