Effektivisering og kostnadsreduksjon - et studie av Subsea 7 sitt forbedringsprogram "ESSA"
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2353299Utgivelsesdato
2015-05-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
På bakgrunn av svakheter i markedet og behov for interne tiltak, iverksatte Subsea 7 i starten av 2014 forbedringsprogrammet «ESSA». Programmet baserer seg på Lean og en filosofi med navnet «ESSA». Denne filosofien går ut på å eliminere aktiviteter som skaper liten verdi, forenkle prosesser, standardisere prosedyrer og automatisere systemer. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke om dette arbeidet har blitt gjennomført i tråd med Kotters suksesskriterier for endring, og på hvilken måte Lean prinsippene er synlige i denne prosessen. Oppgaven er gjennomført som et casestudie, og semi-strukturerte intervjuer og dokumentstudier har blitt benyttet som metoder for datainnsamling. Det ble intervjuet totalt seks personer, og i utvalget av informanter ble det fokusert på personer som har deltatt i arbeidet med «ESSA» og funksjonen «Engineering». Studiet er geografisk avgrenset til Subsea 7 i Stavanger og forbedring av selskapet ved hjelp av filosofien «ESSA». En gjennomgang av eksisterende litteratur om Lean og organisasjonsendring, viser at Lean kan produsere en rekke fordeler for organisasjoner, som høyere produktivitet og økt effektivitet. Suksessfull implementering av Lean krever også håndtering av endring og endringsprosesser. Organisasjoner må endre seg for å overleve, men mange endringsforsøk feiler. Ved å følge stegene i modellen til Kotter kan en øke sannsynligheten for suksess. I løpet av denne prosessen ble det iverksatt en rekke forbedringstiltak i selskapet. Mange av tiltakene var små, enkle forbedringer slik som eliminering av sløsing, som ikke krever så mye planlegging. Det er usikkert om alle forbedringstiltakene har fulgt Kotters åtte steg, men både
handlingsplan, hvem som er ansvarlig og hvilke ressurser som stilles til disposisjon beskrives i de ulike «business casene». For den overordnede endringsprosessen ble det funnet dokumentasjon for alle stegene i modellen. Det viktigste funnene er at følelsen av at endringen hastet, ikke var høyt nok framme til å begynne med, og at målene for prosessen var litt uklare. Det konkluderes med at denne endringsprosessen i store trekk følger stegene i modellen til Kotter, og at stegene i store trekk følges i den rekkefølgen de ble satt opp. Det skjedde allikevel mange endringer på en gang, og studien bekrefter at endringsprosesser er komplekse, og at det er vanskelig å oppsummere en slik prosess i enkle steg. Lean prinsippene var også synlige i endringsprosessen, spesielt prinsippene om identifisering av verdistrømmen og å skape flyt.
Beskrivelse
Master's thesis in Business administration : Executive MBA