Kan kvalitetsarbeid påvirke sikkerheten?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2354039Utgivelsesdato
2015-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Sammendrag
Bakgrunn: Fokuset på kvalitet og sikkerhet står stadig på dagsorden hos virksomheter i både
Norge og globalt. ISO- standarden 9001:2008 retter hovedfokuset mot forbedring av kvalitet
knyttet til produkter og tjenester. Kvalitet og sikkerhet nevnes ofte i sammenheng da de
benytter seg av samme ide om styrings- og læringssløyfer, og de har forbedring som formål. I
bedrifter som jobber i henhold til ISO- standarden 9001:2008, og samtidig er utsatt for høy
risiko og stort ulykkespotensiale, er det hensiktsmessig å ha et helhetlig syn på både kvalitetsog
sikkerhetsarbeid. Det lønner seg å bygge opp personellets kompetanse og bevissthet både i
forhold til kvalitetsarbeid og risiko.
Formål: Bedrifter som er sertifiserte eller jobber i henhold til ISO-standarden 9001:2008 har
hovedfokuset rettet mot forbedring av kvalitet. Per i dag finnes det lite tydelig forskning, på
hvordan forbedring av kvalitet påvirker sikkerhetsnivå i bedrifter. Bedrifter som jobber i
henhold til ISO-standarden 9001:2008 skal oppfylle mange krav. Et av de kravene er krav
6.2.2 som dreier seg om kompetanse, opplæring og bevissthet hos personell. Dette kravet
anser vi som relevant i forhold til forebygging av uønskede hendelser. Vi antar at kravet vil
bidra til at personell blir bedre rustet i konfrontasjon med farer og risiko. Dette danner
grunnlag for følgende problemstilling: « Kravet om kompetanse, opplæring og bevissthet i
ISO 9001:2008 forebygger uønskede hendelser».
Metode: Problemstillingen søkes besvart gjennom en kvalitativ metode. Forskningsdesignet
består av dybdeintervjuer av to forfattere av veilederen til ISO-standarden 9001:2008, i tillegg
til 9 HMSK- ansvarlige fra bedrifter, hvor personell var utsatt for risikofylte aktiviteter. Disse
bedriftene var enten sertifiserte, eller jobbet i henhold til denne standarden. I tillegg til
dybdeintervju har oppgaven benyttet seg av dokumentstudier.
Resultat: Resultatene viser at både implementering av ISO-9001:2008, og praktisering av
krav 6.2.2 varierte fra bedrift til bedrift. Denne variasjonen er et resultat av samspill mellom
mange faktorer, blant annet ledelse, medvirkning, holdninger og rapportering. I denne
forbindelsen spiller ledelsen sin kompetanse en vesentlig rolle i forhold til både verdsetting av
kravet og bruk av økonomiske ressurser. Samtidig viser resultatet at praktisering av kravet
ikke alltid er uten utfordringer. Utfordringer er knyttet til definering av kravet, identifisering
og kartlegging av kompetanse, iverksetting og evaluering av tiltak, samt disponering av
økonomiske ressurser. Tross alle variasjoner av praktisering av kravet og utfordringer, viser resultater at det finnes en stor enighet blant informanter om at kravet 6.2.2 som omhandler
kompetanse, opplæring og bevissthet vil bidra til økt sikkerhetsnivå i bedrifter.
Konklusjon: Studien viser at kvalitetsarbeid har en klar sammenheng med forebygging av
uønskede hendelser, selv om denne sammenhengen ikke alltid bevisst tas i betraktning. Bruk
av ISO-standarden 9001:2008 er ikke bare et verktøy for å forbedre produkter og tjenester,
men også en viktig bidragsyter for å oppnå et høyt sikkerhetsnivå i bedrifter. Men det er
samtidig vanskelig å fastslå i hvor stor grad kvalitetsarbeidet kan påvirke dette
sikkerhetsnivået. Kompetanse, opplæring og bevissthet kan betraktes som viktige
forutsetninger for at organisasjoner danner et solid grunnlag for å lykkes med
kvalitetsarbeidet. I tillegg til et vellykket kvalitetsarbeid kan bedrifter skape effektive
forebyggende tiltak som hindrer eller reduserer uønskede hendelser. Samtidig er ikke
kvalitetsarbeid alene nok til å styre risiko og oppnå et godt sikkerhetsnivå. Det finnes også
mange andre faktorer som spiller inn. Kort sagt handler det om en helhetlig prosesstankegang,
hvor alt henger sammen med alt.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety