dc.description.abstract | Tema for denne studien er emosjonell støtte i klasserommet. Formålet med studien har vært å
undersøke hvordan lærere oppfatter emosjonell støtte og den betydningen emosjonell støtte kan ha
for elevenes læring og deltakelse i klasserommet.
Tidligere forskning sier at emosjonell støtte fra lærer viser seg å ha nær sammenheng med positiv
fungering både i og utenfor skolen, og er nært forbundet med motivasjon og positiv atferd i klassen.
Emosjonell støtte kan ha innvirkning på elevenes konsentrasjon og innsatsnivå, elevene vil gjennom
emosjonell støtte oppnå større glede av å lære, og motivasjonen for å oppnå faglige ferdigheter vil
øke.
Studien er en kvalitativ studie, og datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av strukturert intervju. Det
var på forhånd utarbeidet en intervjuguide, hvor spørsmålene var delt inn i hovedtema som inngikk i
emosjonell støtte. Analysen av datamaterialet ble foretatt gjennom en temasentrert analyse hvor
svarene deretter ble delt inn i meningskategorier.
Resultatet av studien viser at lærerne oppfatter emosjonell støtte som noe de gir elevene utenom det
faglige, men som likevel har betydning for elevenes motivasjon for læring og deltakelse i
klasserommet. Ulike sider ved emosjonell støtte ble trukket fram. Informantene mente at det var
viktig å ha perspektiv på hver enkelt elev og legge tilrette ut fra elevens ståsted, både når det gjaldt
det faglige, sosialt og følelsesmessig. De hadde fokus på å skape gode rammer som ville gi trygghet
og gjensidig tillit i klasserommet, og som ga gode forutsetninger for relasjonsbygging mellom lærer
og elev. Gode relasjoner var med på å skape et positivt klima i klassen, noe som igjen kunne ha
innvirkning på læringsmiljøet. Elevenes deltakelse i klassen kunne økes ved at læreren hadde et
positivt fokus på læring, og at læreren la tilrette for at elevene kunne delta og lære ut fra egne
forutsetninger og behov. På den måten kunne elevene oppleve mestring og motivasjon for læring.
I studien ble det også fokusert på lærerens rolle og kompetanse, og på hvilken måte læreren kunne
legge tilrette for emosjonell støtte. Det ble av informantene trukket fram lærerens evne til å skape
gode relasjoner med elevene, gjennom å være lyttende og genuint opptatt av elevene. I tillegg var
det viktig at læreren var ydmyk overfor elevene, samt selvsikker, tilgjengelig, trygg på seg selv og
faglig og sosialt sterk. Som lærer burde en være sensitiv overfor elevenes signaler og møte elevene
ut fra hver elevs ståsted og utvikling. | nb_NO |