Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2387770Utgivelsesdato
2016-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Håland, A.; Hoel, T. (2016) Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse. The Nordic Journal of Literacy Research, vol. 2, pp. 21-36 10.17585/njlr.v2.195Sammendrag
Distinksjonen knyttet til generell og fagspesifikk lese- og skriveopplæring i fagene har fått fornyet interesse både i norsk og internasjonal sammenheng. Denne artikkelen diskuterer hva dette betyr i norskfagets begynneropplæring, og søker med dette å supplere litteraturen som finnes om lesing av skjønnlitteratur. Vi stiller spørsmålet: Hvordan posisjonerer elever på 1. trinn seg som litterære lesere? Spørsmålet utforskes gjennom klassesamtaler rundt to utvalgte bildebøker med innlagte lesestopp, basert på teorier om hva det vil si å lese skjønnlitteratur, og da særlig Judith Langers teorier (2005) om forestillingsverdener. Utdragene fra klassesamtalene viser at elevene er i stand til å posisjonere seg som litterære lesere og utforske tekster på en fagspesifikk måte.
Beskrivelse
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative
Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to
copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any
purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.
Citation: Anne Håland og Trude Hoel. ‘‘Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk
lesekompetanse.’’ Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 2, 2016, pp. 21-36. http://dx.doi.org/10.17585/njlr.v2.195