Lærere på småskoletrinnet sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, med fokus på antallsforståelse.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2398121Utgivelsesdato
2016-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Sammendrag
Denne studien har undersøkt småskolelærere sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, knyttet til temaet antallsforståelse. Det ble gjennomført individuelle intervju med seks informanter. Informantene hadde en variert bakgrunn når det gjelder utdanningsbakgrunn og antall års erfaring. Forskningsspørsmålet for studien var: «Hva oppfatter lærerne selv som viktig undervisningskunnskap i matematikk innenfor temaet antallsforståelse, her med fokus på de naturlige tallene null til ti?» En oversikt over hva lærerne oppfatter som viktig kunnskap gav mulighet til å sammenligne opp mot hva aktuell forskning fremhever som viktig innenfor samme tema.
Undervisningskunnskap i matematikk ble brukt som rammeverk for å gi en oversikt over hva lærerne vektla som viktig kunnskap for å underviser i antallsforståelse. Deler av et rammeverk for tallforståelse ble tilpasset for å kunne vise hva lærerne fremhevet som viktige ferdigheter for elevene.
Fra analysen fremstod det som at lærerne sine oppfatninger knyttet til kunnskap om elever og undervisning var sentrale. Lærernes spesialiserte fagkunnskapen kom tydeligst frem gjennom kunnskap om subitizing som ferdighet. Å utvikle ulike representasjoner for tall, og ulike måter å registrere antall, vektlegges både av lærerne og av forskningslitteratur.
Det konkluderes med at lærerne sine oppfatninger har mye felles fokus med aktuell litteratur, men begrepsbruken og grunngivingen for hvorfor noe er viktig kan være ulik. Lærerne har oppfatninger der kunnskap om elevene er sentralt, og lærerne viser bevissthet om hva de ønsker seg mer kunnskap om innenfor undervisningskunnskap i matematikk.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school