dc.contributor.advisor | Tveitereid, Kirsti | |
dc.contributor.author | Forland, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2016-08-12T11:41:02Z | |
dc.date.available | 2016-08-12T11:41:02Z | |
dc.date.issued | 2016-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2399022 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Tema for denne studien var fremtidens skole og inkludering. Ved bruk av diskursanalyse ble følgende problemstilling undersøkt: Hvordan kommer inkludering til uttrykk i NOU 2015:8 Fremtidens skole; Fornyelse av fag og kompetanser?
Analysen tok utgangspunkt i en diskursorden, inkluderingsdiskursen, og det ble undersøkt hvilke diskurser som kan identifiseres i utredningen, samt hvilken forståelse av inkludering som finnes i teksten. Den to-delte analysen var inspirert av Laclau og Mouffes diskursteori, Foucaults arkeologi, og Faircloughs tredimensjonale modell for kritisk diskursanalyse.
Første del av analysen tok utgangspunkt i ti begreper som ble valgt ut ved å benytte teori om inkludering. Det ble studerte hyppighet av bruk, samt regelmessigheter som kunne avsløre om en diskurs var avdekket. Med utgangspunkt i dette ble det funnet to inkluderingsdiskurser; kompetansediskursen og samfunnsoppdragsdiskursen. I andre del av analysen var formålet å undersøke hvordan den sosiale praksisen påvirker det diskursive, i tillegg til hvilken effekt diskursene har på sosial praksis.
Inkluderingsbegrepet er hverken vektlagt i Ludvigsenutvalgets mandat eller i selve utredningen. Til tross for dette ble det gjennom kompetansediskursen og samfunnsoppdragsdiskursen, funnet flere eksempler på at utredningen oppfordrer til en inkluderende skole. Blant annet vektlegges formålsparagrafen i større grad enn det som har vært tilfellet de senere år under Kunnskapsløftet. Det at inkluderingsbegrepet er utelatt fra utredningen kan tyde på at begrepet ikke er godt nok implementert i norsk skole. En risikerer da at den fragmenterte inkluderingsforståelsen opprettholdes, og at ulik utøvelse av praksis fortsetter. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016; | |
dc.subject | inkludering | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | diskurs | nb_NO |
dc.subject | diskursanalyse | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Fremtidens skole og inkludering- en diskursanalyse av NOU 2015:8 | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |