Hvordan har barnehager i «Være Sammen» implementert det autoritative perspektivet?
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler fem informanters opplevelser og erfaringer knyttet til implementering av kompetansehevingsprosjektet «Være Sammen» i barnehagen. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan ulike barnehager har arbeidet for å implementere det autoritative perspektivet i barnehagen gjennom «Være Sammen». Problemstillingen har vært følgende: Hvordan har barnehager i «Være Sammen» implementert det autoritative perspektivet? Oppgaven er basert på en kvalitativ forskningstilnærming med semi-strukturert intervju som metode for innsamling av data. Fem informanter fra frem barnehager som alle var deltakere i «Være Sammen», ble intervjuet. Målet var ikke å sammenligne de ulike barnehagene, men å finne frem til faktorer som går igjen som viktige for å lykkes med implementeringsprosessen.
Oppgaven består av et teorikapittel som omhandler teori om implementering, ledelse, kapasitet, kollektiv læring og det autoritative perspektivet. I metodekapittelet blir den valgte metoden presentert og rammeverket rundt innsamling av data gjort kjent. Resultatene av intervjuene blir presentert i resultatkapittelet og videre drøftet opp mot relevant teori i drøftekapittelet. I kapittel seks blir det gitt svar på problemstillingen gjennom å presentere studiens hovedfunn.
Hovedfunnene i denne oppgaven er følgende. I arbeidet med å implementere det autoritativ perspektivet har det vært viktig med en aktiv prosjektgruppe, en prosjektplan for arbeidet og en støttende og engasjert enhetsleder. Ressursveilederne har også i fire av fem barnehager vært betydningsfulle i endringsarbeidet ved å presentere intervensjonens innhold, veiledning og støtte opp om arbeidet i barnehagen. Videre har det vært sentralt å heve den kollektive kompetansen gjennom samarbeidende aktiviteter. Det har vært viktig å bruke tid på å skape forståelse for de teoretiske begrepene, gi ansatte en klarhet i innhold og skape forpliktelse hos personalet. Repetisjon fremkommer også som en viktig faktor for at barnehagene skal klare å holde endringsarbeidet varmt i organisasjonen over tid.
Description
Master's thesis in Special education