dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan en vanskelig historie er blitt håndtert og
formidlet gjennom historiefaget i skolen. Denne vanskelige historien er historien om Tanzanias
kolonitid. Tanzanias kolonitidshistorie representerer en historieepoke preget av undertrykkelse,
utnyttelse og dominans fra utenlandske makter. I prosjektet har jeg studert hvordan
kolonitidshistorie er representert i en undervisningskontekst, med utgangspunkt i forskning fra
en ungdomsskole i Moshi, Tanzania.
Det tar ofte lang tid før en historie preget av traume nøytraliseres. Det kan gå årevis før en
nasjon anerkjenner en kompleksitet i det som skjedde, og før folk igjen blir betraktet som folk,
ikke faste kategorier basert på nasjonalitet, religion eller etnisitet. Vi kan gjenkjenne denne
mekanismen fra Norge etter andre verdenskrig. Fortellingene som ble fokusert på i det
offentlige og i skolen, var historier om tapre nordmenn og onde nazister. Samarbeid og
komplekse relasjoner mellom de to kategoriene falt i skyggen.
Tanzania ble en uavhengig nasjon i 1961, og i denne fasen ble historie et redskap i samlingen
av et folk. Det ble fokusert på lidelseshistorien som tanzanianere delte, og det ble fokusert på
overgrepet som de tidligere kolonimaktene hadde påført det tanzanianske folk. Storbritannia og
Europa representerte i denne konteksten Tanzanias motpol, og den felles fienden. Tanzanias
første presidenten, Julius Nyerere, mente det var avgjørende at det tanzanianske folk måtte ”dekoloniseres”.
Dette innebar å slutte å se britisk kultur som idealet for hvordan et sivilisert
samfunn skulle se ut. Nyerere vektla verdier fra pre – koloniale samfunn, og han mente det var
disse verdiene samfunnet måtte bygges på. Et annet viktig grep, var å hente frem historier fra
pre – koloniale samfunn for å vise at Tanzania hadde sin egen historie, før europeerne kom til
Afrika. I skolen ble pensum nasjonalisert, og elever fra hele Tanzania skulle få den samme
utdannelsen. I historiefaget ble det formidlet en nasjonalt konsoliderende historie, som bygget
på nasjonens felles verdier. Formidling av historie gjennom historiefaget i skolen, har mye å si
for hvordan elever forstår verden i dag. Nesten seksti år etter kolonitid, er temaet enda preget
av tabu. Ikke bare fra et tanzaniansk ståsted. Historien er ofte fra et europeisk perspektiv,
forbundet med barbari og skam. Kolonitidshistorie slik den formidles i dag, har fremdeles en
tendens til å ikke vise kompleksitet. | nb_NO |