Dirigenten som leder: Motivasjon gjennom kommunikasjon og samspill - En studie av motivasjon i amatørkorps på høyt nivå.
Master thesis
View/ Open
Date
2016-06-15Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Abstract
Bakgrunnen for denne studien var en personlig interesse for korps og en akademisk interesse for ledelse. Ved bruk av organisasjonsteori var det ønskelige å se på ledelse gjennom en annen kontekst enn vanlig og valget falt på dirigentens rolle som leder i et amatørkorps. Som leder skal en inspirere og motivere for å nå et felles mål, og det var ønskelig å se på i hvilken grad dirigentens kommunikasjon påvirker musikantenes motivasjon. Denne motivasjonen ble målt på to måter, gjennom atferd og holdninger samt handling. Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven ble ut i fra dette:
”Hva er det som påvirker motivasjonen hos musikanter i amatørkorps og i hvilken grad bidrar dirigenten som leder til motivasjon gjennom kommunikasjon?”
Metoden som ble benyttet til datainnsamling var metodetriangulering. Kvalitative og kvantitative metoder kan i følge Johannesen et. al (2011) kombineres på tre forskjellige måter. Hvorav den ene metoden er at kvalitative og kvantitative metoder benyttes parallelt. Dette er metoden jeg har valgt å benytte meg av, og på dette vis kan de kvalitative dataene benyttes til å belyse de kvantitative dataenes tallmessige resultater. Datainnsamlingen var derfor for denne studien todelt. Det ble utført fire intervjuer med dirigenter og dirigentstudenter, og et spørreskjema ble sendt ut til korps som i 2017 deltar i elite-, første, eller andredivisjon, og disse ble tilfeldig trukket ut. De kvantitative dataene ble behandlet og analysert i SPSS, og som i et ledd for å besvare problemstillingen ble multippel regresjonsanalyse tatt i bruk.
Dirigenten er en leder for musikantene. En leder skal i følge Jacobsen og Thorsvik (2007) påvirke andre menneskers tanker og atferd gjennom sosial innflytelse. Hovedoppgavene til en leder vil derfor være å veilede, inspirere og motivere andre personer slik at de sammen kan nå et felles mål. I denne studien kan vi konkluderer med at dirigenten bidrar til til motivasjon gjennom sin kommunikasjon dersom musikantene opplever denne kommunikasjonen som god. I tillegg har det sosiale aspektet en positiv påvirkning på musikantenes motivasjon. Noe som dirigenten kan være med å bygge i et korps.
Description
Master's thesis in Change management