Delaktighetsaspektet i beredskapsplanlegging: En studie av Universitetet i Stavanger
Master thesis
View/ Open
Date
2016-07-01Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Abstract
Bakgrunn: Denne masteroppgaven er gjennomført med tanke på å undersøke hvordan planleggingsprosessen for beredskapsplanen er ivaretatt ved Universitetet i Stavanger. Oppgaven er skrevet som en del av masterstudiet samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger. Førsteamanuensis Riana Steen ved Universitetet i Stavanger/Institutt for medie-, kultur og samfunnsfag har vært veileder under studien.
Formål: Formålet med oppgaven har vært å studere hvordan Universitetet i Stavanger bruker kriterier som risikoforståelse, delaktighet, øvelser og forankring for å skape en god beredskapsplan til å håndtere hendelser som oppstår.
Hensikten med oppgaven har vært å besvare følgende problemstilling: I hvilken grad legges det til rette for at ansatte kan være delaktige i beredskapsplanleggingen i forbindelse med skoleskyting ved Universitetet i Stavanger? Problemstillingen ble utarbeidet i tre forskningsspørsmål som har vært en ledetråd gjennom oppgaven.
Metode: For å svare på problemstillingen er det benyttet kvantitativ metode i form av spørreundersøkelse og kvalitativ metode basert på deltakende observasjon, dokumentanalyse og intervjuundersøkelse. Spørreundersøkelsen ble gitt ut til 128 ansatte ved Universitetet i Stavanger, med en oppnådd svarprosent på 78%. Videre ble det intervjuet seks ansatte fra ulike institutt og avdelinger ved Universitet i Stavanger.
Resultat og konklusjon: Undersøkelsen viser klare tendenser til at det er et stort potensialet for at ansatte i høyere grad kan være delaktige i beredskapsplanleggingen ved Universitetet i Stavanger. De funnene som utpeker seg mest i hele oppgaven er at det eksisterer et stort forbedringspotensial knyttet til rutiner for at ansatte kan bli kjent med endringer som blir gjort i beredskapsplanen og ansattes eierforhold til beredskapsplanen. Ut ifra denne undersøkelsen kan vi konkludere med at ansattes delaktighet er viktig kriterier for en god planleggingsprosess. Videre kan det virke som om god forankring av beredskapsarbeidet har innvirkning på hvilken grad de ansatte er delaktige i planleggingsprosessen. Dette studiet konkluderer med at beredskap er et dynamisk arbeid, der planleggingsprosessen er viktigere enn utarbeidelsen av en beredskapsplan. Som et bidrag til konklusjonene som kom fram i denne undersøkelsen, har det avslutningsvis blitt utarbeidet noen forslag til hva som kan gjøres for å øke delaktigheten i beredskapsarbeidet blant ansatte ved Universitetet i Stavanger. Følgende forslag er noen av kjerne punktene som har blitt utarbeidet i denne oppgaven: Alle ansatte har beredskapsplanen tilgjengelig i papirform på kontoret, plassere hjertestarterne lettere tilgjengelig og lage rutiner for at ansatte kan bli kjent med endringer som blir gjort i beredskapsplanen.
Description
Master's thesis in Risk management and societal safety