Prisvariasjon i anbud for anskaffelse av offentlige anleggskontrakter: Hvilken rolle spiller internasjonal handel?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412142Utgivelsesdato
2016-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I media viser bransjeforeninger og landets største anleggsbedrifter bekymring for konkurransevridning og store variasjoner i anbud som følge av EØS-samarbeidet (Bygg.no, 2016). EØS-samarbeidet har åpnet grensene for arbeidskraft fra land med lønnsnivå på en femtedel av vårt eget (Brücker, 2007). Internasjonal handel skal i prinsippet bidra til en mer effektiv ressursbruk gjennom intensivering av konkurransen. Det stilles spørsmål om konkurransen blir utspilt på like vilkår eller om entreprenørene er gitt ulike forutsetninger (Bygg.no, 2016). Oppgaven belyser følgende problemstilling: Prisvariasjon i anbud for anskaffelse av offentlige anleggskontrakter: Hvilken rolle spiller internasjonal handel?
Problemstillingen er svært aktuell. Fra 2012 til 2016 har tjenesteimport fra utlandet økt med omlag 20 milliarder kroner, og staten bevilger nå mer midler til utbygging og forbedring av norsk infrastruktur enn tidligere (SSB, 2016). Gjennom en caseoppgave vises prisforskjeller som følge av ulike lønnskostnader. Caseoppgaven avdekker at prosjektet E18 Knapstad-Retvets totale kostnader kunne vært redusert med i overkant av 10% ved bruk av utenlandsk arbeidskraft fremfor norsk. Anleggsbedriftene vil på sikt bli tvunget til å tilpasse virksomheten og utviklingen av lønnsnivå vil endres. Dagens praksis for å kontrollere kostnader knyttet til reise, kost og losji tar ikke tilstrekkelig hensyn til likebehandling. Resultater fra caseoppgaven viser at bedrifter kan kutte lønnskostnaden med 8%, dersom det brukes utenlandske ”frivillige pendlere”.
Teori innen konkurranse, globalisering og strategi er brukt for å kartlegge situasjonen på anleggsmarkedet og bedriftsøkonomi er brukt ved kalkulasjon av lønnskostnader i caseoppgaven. Bedriftsintervju med TT Anlegg AS og virkelige tall fra anbudskonkurransen om det nevnte prosjektet viser at det finnes andre årsaker til at det var store sprik i konkurransen om E18 Knapstad-Retvet. Blant annet forhold til underentreprenører og ulik tilgang på informasjon kan forklare prisvariasjoner. Oppgaven konkluderer at internasjonal handels hovedrolle er effektivisering av bransjen. Dernest spiller arbeidsinnvandringen, da spesielt fra Øst-Europa, en stor rolle for prisvariasjoner som følge av at lønns- og arbeidsvilkår og kostnader knyttet til reise, kost og losji kan justeres i større grad. Det er avdekket tre hovedutfordringer ved dagens handelssystem; å sikre sunn konkurranse ved likebehandling, beholde god arbeidsstandard og videre utvikle norsk kompetanse.
Beskrivelse
Master's thesis in Economic analysis