dc.description.abstract | I nedgangstidene som har preget oljenæringen de siste årene har flere virksomheter tilknyttet industrien gjennomført store nedbemanninger. Denne oppgaven har som mål å gi økt innsikt om hvilke konsekvenser disse nedbemanningsprosessene har for de ansatte som er igjen i virksomhetene, og hvordan det har påvirket deres trivsel og motivasjon.
Teori om den psykologiske kontrakt og endringsprosesser blir benyttet som grunnlag for intervju med ledere og medarbeidere i en representativ virksomhet i oljenæringen. Virksomheten har gjennomgått flere runder med nedbemanninger. Kvalitative intervju er benyttet som metode, med totalt 12 informanter, hvor intensjoner er å få økt forståelse for hvordan ansatte påvirkes av nedbemanningsprosessen.
Funnene tyder på at nedbemanningsprosessen har en negativ effekt på trivsel og motivasjon hos noen av de gjenværende ansatte. Prosessen oppleves likevel ulikt, og grad av påvirkning for trivsel og motivasjon er individuelt. Gjennom intervjuene identifiseres elementer, eller forventninger, den psykologiske kontrakten bestod i, og flere av informantene beskriver et tillitsbrudd i forhold til imøtekommelse av disse forventningene.
Konklusjonen er at selv om det er stor forståelse for at grep som nedbemanning må tas for at virksomheten skal overleve i perioder med vanskelige økonomiske rammevilkår, er det en stor risiko i gjennomføringen for å påføre den gjenværende arbeidsstokken store negative konsekvenser med hensyn til tillit, trivsel og motivasjon. På bakgrunn av denne oppgavens teoretiske grunnlag, og de undersøkelsene som er gjort, viser det seg at gjennomføringen av nedbemanningsprosessen kan forårsake brudd på den psykologiske kontrakten. Måten nedbemanningsprosessen blir gjennomført på, og tiden etterpå, har et mulig potensial i seg til å begrense skadene på trivsel og motivasjon for de gjenværende ansatte. Funnene tyder på at det kan være viktig at alle ledere, både sentralt og lokalt, har samme eierskap til beslutninger som blir tatt, og at det bør brukes ressurser fra virksomhetens side for å få alle lederne med seg i rasjonale for beslutningene.
Videre viser funnene at det er et potensial for å gjenopprette den psykologiske kontrakten ved å rette fokus mot dette og iverksette tiltak. Informasjon om prosess, kommunikasjon rundt rasjonale bak beslutninger, åpenhet og medvirkning er blant annet områder med potensial for å forebygge at opplevelsen av nedbemanningen påvirker trivsel og motivasjon for mye i negativ retning. | nb_NO |