Offshoring – en kvalitativ utredning om årsaker, ledelse og suksesskriterier: en case studie av et norsk oljeserviseselskaps erfaringer
Abstract
Outsourcing til lavkostland også kalt offshoring er ikke et nytt fenomen og har vært en
fremtredende strategisk organisering for mange organisasjoner. Tilgangen til høyt utdannet og
kvalifisert arbeidskraft til en lavere pris har ofte vært motivasjonen for denne typen
outsourcing. På grunn av de endrede markedsforutsetningene innen olje og gass bransjen de
siste årene har også dette blitt en mer aktuelt i dette bransje segmentet.
I den Norske olje og gass industrien har det siden sommeren 2014 forsvunnet over 38.000
arbeidsplasser ved utgangen av februar 2016. Forventningene i markedet er at det er et
underliggende behov for ytterligere betydelige kapasitetstilpasninger i tiden fremover før
markedet har stabilisert seg. Behovet for omstilling innen bransjen er der for å overleve
gjennom å redusere kostnader og dermed bedre sin konkurransekraft. En av mulighetene for å
oppnå et slikt konkurransefortrinn er offshoring av forretningsprosesser til land med lavere
lønnskostnader. I denne studien har en tatt for seg kritiske suksessfaktorer og utfordringer
knyttet til offshoring innen denne bransjen.
Oppgaven er blitt utført med bruk av en kvalitativ metodetilnærming. Data har blitt samlet inn
ved bruk av dybdeintervjuer av personer som sitter i ledende posisjoner innen organisasjon og
prosjektledelse i casebedriften.
Resultatene av studien viser at selskapet organisatorisk er fornøyd med offshorings oppsettet
og organisasjonen som er etablert, men at man ikke har oppnådd de ønskede målene med bruk
av offshoringen i prosjektene. Generelt har det vert utfordrende å få en gjennomgående
forpliktelse til strategien i hele organisasjonen. Resultatene kan indikere at ledelsen ikke har
hatt god nok oppfølgning av strategien for å sørge for at strategien har blitt implementert i
hele organisasjonen. Som det kommer frem av intervjuene har nesten ingen av prosjektene
oppnådd de strategiske målsetningene om bruk av offshoring. For å kunne oppnå suksess med
bruk av offshoring viser studien at suksesskriteriene som oftest blir nevnt er for eksempel
kommunikasjon, klare rammer og kulturforståelse.
Description
Master's thesis in Executive MBA