dc.contributor.author | Løvik, Mona | |
dc.contributor.author | Sveinsvoll, Mariann | |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T13:51:42Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T13:51:42Z | |
dc.date.issued | 2016-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2414351 | |
dc.description | Master's thesis in Executive MBA | nb_NO |
dc.description.abstract | Regnskaper og økonomiske nøkkeltall viste dårlige resultater for oljeserviceselskapene allerede i 2014. Av de 86 selskapene vi analyserte ble omsetningen totalt sett redusert med 5% fra 2013 til 2014 (fra 34,7 til 33 milliarder) og driftsresultatene redusert med 74% (fra 1,3 milliard til 350 millioner). Det vil si at selskapene hadde en samlet gjennomsnittlig driftsmargin på kun 1,06% i 2014. Tallene for 2015 er ikke offentlige på nåværende tidspunkt, men det er ikke noe som tilsier at den økonomiske situasjonen til oljeserviceselskapene vil ha forbedret seg i 2015.
Vi har foretatt en spørreundersøkelse som viser at oljeserviceselskapene har igangsatt en rekke ulike tiltak for å bedre konkurranseevnen, og flere av disse tiltakene er også utført i stor grad. Teori fra strategifaget er benyttet for å forklare virkninger av disse tiltakene. Det som skårer høyest er tiltak for å forbedre og forenkle interne rutiner i bedriften, mersalg (tilleggsprodukter eller tjenester), utvidelse av markedet ved å tilby produkter eller tjenester til nye kunder, og reduksjon av priser. Respondentene svarer at de har satt i gang flere tiltak i forbindelse med innovasjon, teknologiutvikling og forbedring av interne rutiner. Vi finner en signifikant forskjell ved at de største oljeserviceselskapene målt i omsetning har gjort mer enn de minste. Det vil kunne medføre at de største oljeserviceselskapene i fremtiden øker sine markedsandeler på bekostning av de minste.
Tiltak det er gjort minst av er samarbeid med konkurrenter og endring av strategi for å differensiere seg. Ved å benytte ordinal logistisk regresjonsanalyse finner vi en signifikant årsakssammenheng mellom resultatgrad i 2014 og grad av differensiering. Det er mindre sannsynlig at oljeserviceselskaper med god lønnsomhet i 2014, målt i resultatgrad, har endret strategi for å skille seg ut på noen områder.
Når det gjelder tiltak for å oppnå mer standardisering og forenkling av tilleggskrav (som for eksempel dokumentasjon) får vi mer varierende svar. Vi finner en signifikant sammenheng mellom omsetning i 2014 og grad av standardisering. Oljeserviceselskapene med størst omsetning har gjort mer for å oppnå standardisering av produkter eller tjenester. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-HH/2016; | |
dc.subject | konkurranseevne | nb_NO |
dc.subject | økonomi | nb_NO |
dc.subject | administrasjon | nb_NO |
dc.subject | økonomisk analyse | nb_NO |
dc.title | Hva har norske oljeserviceselskaper gjort for å bedre konkurranseevnen siden 2013? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | nb_NO |