Muligheter og begrensninger ved tilgjengelige test- og øvelsestunneler
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2415199Utgivelsesdato
2015-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om muligheter og begrensninger ved globalt tilgjengelige fullskala test og øvelsestunneler for veitunnelsikkerhet. Bakgrunnen for oppgaven er det økende antallet lange tunneler i Norge og faren for store ulykker med tap av mange liv. Tunnelbranner i utlandet, som i Mont Blanc tunnelen i 1999 der 39 mennesker omkom, har vist at veitunneler har katastrofepotensialet i seg. I Rogaland er et stort tunnelanlegg mellom Stavanger og Tau (RyFast) i ferd med å bli fullført. Neste prosjekt ut er RogFast, E39 i tunnel fra Randaberg til Bokn, en strekning på 27 km. Henry Ove Berg, brannsjef ved Brann og redningsetaten i Rogaland, uttaler i Stavanger Aftenblad 14.01.15 at ”Det vil gå galt i RogFast” og henviser til katastrofale hendelser i lange veitunneler. Han ønsker en test og øvelsestunnel for å kunne møte risikoutfordringen med best mulig fremgangsmåte og profesjonelt opptrent personell. Formålet med oppgaven er å finne, beskrive og vurdere tilgjengelige fullskala fasiliteter for veitunnelsikkerhet, både testtunneler og øvelsestunneler. Det er ikke gjort tilsvarende studier tidligere. Det er gjort databasesøk etter tilgjengelige forskningsbaserte testtunneler og etter tilgjengelige øvelsestunneler. Søkemetoden ble utvidet til å omfatte direkte kontakt med nøkkelpersoner. Av alle testtunnelene som ble funnet er kun fem tunneler tilgjengelige i dag. Det viktigste funnet er at tilgjengelige testtunneler opererer primært på høyre side av bow tie – at de omhandler fenomener og tiltak etter at ulykken er et faktum. Det er utført få tester som er av preventiv karakter. Det etterlyses forskning for å finne tiltak for å forhindre at ulykker oppstår. De fleste tunnelbranntestene er foretatt som en del av et større, gjerne internasjonalt forskningsprosjekt. Resultatene er overførbare til andre tunneler. Lokal repetisjon av allerede foretatte tester har derfor lite for seg. Testtunnelenes tilknytning til nærliggende forskningsmiljøer ser ikke ut til å være en kritisk faktor. Mange av de store forskningsprosjektene har vært foretatt i utrangerte tunneler eller i tunneler som har vært avstengt for anledningen. Det tyder på at testene kan foretas hvor som helst og at forskningsmiljøer ikke er avhengige av å ha egen testtunnel.
4
Masteroppgave i Risikostyring og Sikkerhetsledelse ved UiS – Tormod Tørresdal - 2015
Det er funnet i alt syv øvelsestunneler. En øvelsestunnel er naturlig plassert på høyre side av bow-tie, ved at en ulykke er utgangspunktet for de ferdigheter som ønskes innøvd. En tunnelbrann er en ekstrem situasjon som det krever intensiv opplæring for å mestre – og jevnlig repetisjon for å vedlikeholde. Øvelsestunnelens tilgjengelighet blir da like viktig som realisme og sikkerhet. Det er ikke funnet mye forskning som kan relateres til øvelsestunneler, kun noen forsøk på sluknings og evakueringsstategier. Her er det behov for videre forskning for å finne best mulig metode for sikker og effektiv redning og brannslukning.
Beskrivelse
Master's thesis in Societal safety