Hvilken sammenheng er det mellom organisasjonskultur og ansattes tilfredshet, engasjement og produktivitet? En sammenlignende casestudie av UiO Realfagsbiblioteket og Universitetsbiblioteket i Stavanger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2416531Utgivelsesdato
2016-05-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Sammendrag
Formålet med studien var å finne ut hvilken sammenheng det er mellom organisasjonskultur og ansattes tilfredshet, engasjement og produktivitet. Jeg har analysert organisasjonskulturen ved Universitetsbiblioteket i Stavanger, og sammenlignet denne med organisasjonskulturen ved UiO Realfagsbiblioteket, som er et bibliotek med en annen organisasjonsstruktur.
Studien er basert på teori om Competing Values Framework av Cameron og Quinn (2013). I tillegg viser jeg til teori om tilfredshet, engasjement og produktivitet. Som forskningsdesign valgte jeg et sammenlignende casestudie. Denne besto av en spørreundersøkelse som inneholdt begrepene fra OCAI (Cameron & Quinn, 2013) og begreper fra en modifisert utgave av QPSNordic (Stamina Census, [s.a.]b). Valideringen viste at noen av begrepene fra OCAI ikke ser ut til å passe i konteksten. Spørreundersøkelsen ble derfor supplert med gruppeintervju på begge bibliotekene. Til sammen ga dette tilgang til rike data.
Studien viser at klankultur har en sterk, positiv sammenheng med tilfredshet. Klankultur har også sammenheng med ansattes engasjement.
Studien viser også at klankultur ser ut til å ha en svak sammenheng med ansattes egenvurdering av produktivitet. Jeg finner ikke støtte til dette i andre studier, da det ser ut til at produktivitet henger sammen med mange faktorer som ikke er inkludert i denne studien.
Beskrivelse
Master's thesis in Service Management