Show simple item record

dc.contributor.authorLunde, Ane Djupevik
dc.contributor.authorVijayarajah, Vinitha Caroline
dc.date.accessioned2016-10-20T13:17:53Z
dc.date.available2016-10-20T13:17:53Z
dc.date.issued2016-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416734
dc.descriptionMaster's thesis in Financenb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven skal undersøke om det er eksperimentelle bevis for at en prisnedgang til prisen null har en større etterspørselseffekt, enn etterspørselen i en tilsvarende prisnedgang til positive priser i Norge, ved bruk av et laboratoriumeksperiment. Vårt forskningsbidrag innen effekten av prisen null er en robusttest av resultatene i forskningsartikkelen ”Zero as a Special Price”, i norske omgivelser (Shampanier, Mazar, & Ariely, 2007). Vi har basert vårt eksperiment på designet til Shampanier et al., 2007. Her vil vi manipulere prisene for å se om effekten av prisen null er den samme i Norge. Videre har vi gjort noen endringer ved det opprinnelige designet, vi har sett om sjokoladen deltaker likte, er den de kjøpte, og den sjokoladen deltaker kjøpte, er den de fortsatt kjøper når de får informasjon om butikkprisene. Deltakerne som er studenter ved Universitetet i Stavanger, tok beslutninger om hvilken av to sjokolader de ønsket å kjøpe basert på egne preferanser, informasjon og prisene de fikk av oss. Det var fire forskjellige treatment deltakerne ble fordelt innen. Høykvalitetsproduktet og lavkvalitetsproduktet ble priset i treatmentene forholdsvis 14kr og 6kr, 11kr og 3kr, 8kr og 0kr og 5kr og 0kr. Vi finner signifikante effekter på at prisen null har en større etterspørselseffekt ved prisen null enn ved en prisnedgang til positive priser. I tabell 8A-H ser vi at i treatment 5vs0 er signifikant forskjellig fra treatment 14vs6, ved alle probit-regresjoner. Videre ser vi at effektene blir kraftigere etter hvert som modellen utvides, og flere variabler legges til. Tabell 8H viser signifikant effekt ved 8vs0, 5vs0 og kvinner. Kvinner har en negativ koeffisient som viser at sannsynligheten for deltaker som kjøpte. Videre i tabell 8G ser vi at interaksjonsvariabelen LikteK*0vs5 er signifikant med en negativ koeffisient. Dette betyr at sannsynligheten for deltaker som kjøpte Kinder kan negativt påvirkes om deltaker likte Kinder i treatment 5vs0, som viser at det er en effekt ved prisen null som gir lavkvalitetsproduktet Kinder en økt verdi. Med det konkluderer vi at det er eksperimentelle bevis, for at en prisnedgang til prisen null har en større etterspørselseffekt, enn etterspørselen i en tilsvarende prisnedgang til positive priser i Norge. Dette ved å øke verdien på lavkvalitetsproduktet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2016;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectanvendt finansnb_NO
dc.titleEffekten av prisen null: Et laboratoriumeksperimentnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge