Skole-hjem-samarbeid fra lærerperspektivet
Master thesis
View/ Open
Date
2017-01-09Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
Abstract
I denne masteroppgaven om læreres opplevelse av skole-hjem-samarbeidet har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan opplever lærerne i ungdomskolen a)det generelle samarbeidet med hjemmet og b) samarbeidet med foreldre som har barn med faglige eller sosiale vansker? Målet med oppgavene er å identifisere og beskrive lærernes opplevelse av samarbeidet med foreldre i ungdomskolen ved å gå inn på samarbeidskvalitet og eventuelle utfordringer som oppstår når eleven har faglige eller sosiale vanskeligheter. Avslutningsvis er målet å si noe om hvordan skolen møter foreldrene som har barn med faglige eller sosiale vansker og hvordan de på en bedre måte kan imøtekomme disse foreldrene med tanke på teorien som brukes. Studien er en casestudie der det er anvendt kvalitativt intervju som forskningsmetode. Resultatene viser at lærerne opplevde at de involverte og samarbeidet med foreldrene på en god måte, noe oppgaven har funnet flere faktorer for at stemmer. Det mest fremtredende resultatet var at lærerne selv tok den første kontakten og dermed inviterte foreldrene til et tett samarbeid, samtidig som lærerne med denne kontakten tidlig fikk bygget relasjoner med hjemmet.
Description
Master's thesis in Special education