Den ene dagen
Journal article
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2440018Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Jahnsen, H., Nergaard, S., Rafaelsen, F. & Tveit, A. Den ene dagen. Spesialpedagogikk. 2009, 74(6), p. 4-15Sammendrag
På oppdrag fra Utvalget for bedre læring for barn, unge og voksne med særskilte behov (Midtlyngutvalget), har Lillegården kompetansesenter gjennomført en kasusstudie av smågruppebaserte deltidstiltak. Målgruppen er ungdom som viser problematferd og lav motivasjon for skole. Studien antyder at tiltakene blir begrunnet med at ordinær skole skaper problemer for mange elever, og at et alternativ til vanlig undervisning noen timer eller en dag i uka kan virke motiverende. Studien avslører også at det er lite sammenheng mellom skole og tiltak og at samarbeidet er tilfeldig og uformelt. Elevenes deltakelse i tiltakene ser ikke ut til å virke marginaliserende, og det er flere eksempler på at elevene får en mer positiv rolle og status i elevgruppen i ordinær skole.