Lærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp
Master thesis
![Thumbnail](/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2453283/Bergby_Tanja.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2017-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Abstract
Tema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der lærekandidatene har reduserte mål i bedriftsopplæringen og oppnår grunnkompetanse. Erfaringene fra både skole- og bedriftsopplæringen ses i lys av formålet og hensikten med opplæringen og hvordan de to opplæringsarenaene oppfyller formålet med å kvalifisere, sosialisere og individualisere ungdommen til å få en forankring innen yrkes- og samfunnsliv.
Visjonen om inkludering fremmes som et ideal både i skole og samfunn. Inkludering viser seg imidlertid vanskelig å forankre i skolen, der de alternative og segregerte opplæringsløpene fremdeles lever godt på siden av det ordinære med sin individuelle forankring til måloppnåelse. Disse står i kontrast til bedriftsopplæringen der mål og tilpasninger forankres innenfor praksisfellesskapet med lærekandidatene som aktive deltakere. Når skolen ikke klarer å oppfylle sine mange forpliktelser, trer bedriftsopplæringen inn og sørger for å gi ungdommen opplæring som ungdommen selv finner en forankring i.
Description
Master's thesis in Special education