Skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen: Et eksempel fra et distrikt i Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453374Utgivelsesdato
2017-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1130]
Sammendrag
Noen skoleeiere ser ut til å lykkes bedre enn andre, og det finnes variasjoner i skoleeiers rolle. Denne studien handler om skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilken rolle har skoleeier i innovasjonsarbeid i skolen?» Dette har jeg knyttet til et eksempel fra et distrikt i Norge. Skoleeier i denne studien handler om det administrative nivået i kommunen, gjerne kalt «skolesjef», «kommunalsjef» eller lignende.
I eksempelet jeg har brukt i studien, som tar utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets utviklingsstrategi «Vurdering for læring» i et distrikt i Norge, har leder av det «Pedagogiske senteret» i distriktet fungert som en samarbeidspartner i innovasjonsarbeidet sammen med skoleeierne i de fem kommunene som utgjør dette distriktet. Det «Pedagogiske senteret» har kontor i en av kommunene i området og har en funksjon i samarbeid med skoleeierne ut mot de fem kommunene i ulike pedagogiske sammenhenger.
Det er brukt sentral innovasjonsteori knyttet til skoleeier og skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen i denne studien. Ved hjelp av dette har jeg presentert noen sentrale tematikker knyttet til skoleeier, innovasjonsarbeid og ledelse av innovasjonsarbeid i teoridelen av oppgaven.
Denne studien er basert på en fenomenologisk tilnærming som forskningsmetode. Det er en kvalitativ case-studie basert på semistrukturerte intervju med to skoleeiere, en leder av «Pedagogisk senter» og to rektorer fra to ulike kommuner i distriktet.
Resultatene i denne studien peker på at skoleeierne i distriktet ivaretar ulike sentrale roller knyttet til innovasjonsarbeidet «Vurdering for læring» i distriktet. Skoleeier har roller som igangsetter og pådriver for arbeidet. Skoleeier har også en viktig rolle i forhold til å bygge kapasitet for innovasjonsarbeidet. Dette er i stor grad i tråd med tidligere forskning. Modellen som her finner sted i et distrikt i Norge er veldig spennende. Ved å koble på en felles ressurs i leder av «Pedagogisk senter» og nettverk på tvers av kommunegrenser, er det grunn til å anta at disse mindre kommunene – sammen – har skapt en sterk kollektiv kapasitet for innovasjonsarbeidet «Vurdering for læring» i distriktet.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education