Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStudsrød, Ingunn
dc.contributor.authorEllingsen, Christine
dc.date.accessioned2017-09-11T13:38:23Z
dc.date.available2017-09-11T13:38:23Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454098
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractForskning viser at det er sammenheng mellom høyt fravær i skolen og senere frafall i skolen. Hensikten med denne oppgaven var å undersøke om elever med høyt fravær opplevde å bli anerkjent av sine lærere og medelever på skolen. Ble de anerkjent, eller var de ”outsidere” som bare var innom skolen av og til. Jeg valgte en fenomenologisk tilnærming til oppgaven, og jeg intervjuet fem elever, som alle hadde et høyt fravær på skolen. De ble intervjuet om sin relasjon til både lærere og medelever. Det vil bli gjort rede for begrepene relasjoner og anerkjennelse. Problemstillingen i denne masteroppgaven ble undersøkt ved hjelp av en kvalitativ metodisk tilnærming, og for å samle inn data benyttet jeg meg av semistrukturert intervju. Alle intervjuene ble tatt opp på bånd, og senere ble de transkribert og analysert. Videre ble de tolket med en fenomenologisk innfallsvinkel ved hjelp av Axel Honneths teori om anerkjennelse. Funnene viste at alle elevene opplevde ulike former for både anerkjennelse og krenkelser fra lærere og medelever. De opplevde anerkjennelse av lærer i form av en god lærer-elev relasjon og lærerstøtte, det vil si at de opplevde å bli respektert og sett av en lærer. Fra medelevene opplevde de også en god medelev-relasjon, høflighet og nærhet. Noen opplevde også anerkjennelse i form av å skulke sammen med andre elever. Elevene opplevde også ulike former for krenkelser både fra lærere og medelever. Noen ble urettferdig behandlet av lærer, de følte at bare de flinke elevene fikk de kjekkeste oppgavene i verkstedet, noen følte at læreren ikke “så” dem, og noen følte at undervisningen de fikk på skolen gikk “over hodet på dem”. Fra medelevene opplevde de krenkelser i form av ignorering, det vil si at de ble oversett av en medelev, de opplevde mobbing og en opplevde også krenkelse i form av fysisk vold. I denne studien består resultatene av funn som er knyttet opp til relevant teori. Det er Axel Honneths teori om anerkjennelse som støtter opp om resultatene i undersøkelsen. Funnene viste at elever med høyt fravær opplevde anerkjennelse i skolen, både av lærere og medelever.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectanerkjennelsenb_NO
dc.subjectkrenkelsenb_NO
dc.subjectrelasjon lærer-elevnb_NO
dc.subjectstøttenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleHvilken anerkjennelse opplever elever med høyt fravær, av lærere og medelever i skolen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal