Maritim tilnærming for design og utvikling av offshore utbyggingsprosjekter
Master thesis
View/ Open
Date
2017-06-15Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1468]
Abstract
De siste årene har olje- og gassbransjen vært under stort press. Lav oljepris har gjort at det blir færre prosjekter på norsk kontinentalsokkel, samtidig som at det blir større krav til kostnadseffektive løsninger for nye utbyggingsprosjekter. Oljeselskapene har i mange år benyttet spesialdesignet løsninger for feltutvikling og som kun har blitt brukt på ett felt. Dette har ført til en stor diskusjon rundt skreddersøm versus standardisering.
Oljeindustrien er kjent med at oljeprisen er syklisk, og oljeselskaper kan ha store inntekter når oljeprisen er på et høyt nivå, for så å slite når oljeprisen stuper. Dette har skapt en trend i olje- og gassbransjen hvor det er et stort fokus på å drive kostnadseffektive besparelser når oljeprisen er på et lavt nivå, men med en gang oljeprisen stiger reduseres dette fokuset. Det har vært en kultur å utnytte den høye oljeprisen til å bruke fordyrende løsninger.
Målet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan prosjekter som bruker offshore gjennomføringsmodell for feltutvikling kan ta lærdom og kunnskap fra prosjekter som benytter seg av maritim gjennomføringsmodell, ettersom mange offshore prosjekter har vært vesentlig dyrere enn tilsvarende maritime prosjekter. En generell oppfatning har vært at offshore gjennomføringsmodell har blitt karakterisert som skreddersøm og «Rolls Royce»-løsninger, mens maritim gjennomføringsmodell har blitt sammenlignet som hyllevare og «Toyota»-løsning. Kostnadsoverskridelsene i petroleumsvirksomheten har som regel vært en konsekvens av at oljeselskaper har valgt å kjøre Rolls-Royce der man kan like godt kunne ha benyttet en Toyota.
Basert på samtaler og tidligere undersøkelser ble det valgt å se nærmere på tre sentrale områder; (1) kontrakt, verft og leverandør, (2) prosjektgjennomføring, og (3) kultur. En kvalitativ forskningsundersøkelse ble deretter foretatt for å finne svar på problemstillingen. Gjennom fem intervjuer ble det samlet inn primærdata, mens det ble brukt nyhetsartikler, bøker og rapporter som sekundærdata.
Konklusjonen som blir presentert i oppgaven viser at det ikke finnes ett konkret svar på problemstillingen, men flere faktorer hvor offshore prosjektmodell kan hente kunnskap og lærdom fra maritim prosjektmodell. Maritime prosjekter bruker i større grad standardisert utstyr og komponenter, hvor prosjektene til slutt blir kopiløsninger. Samtidig klarer maritime prosjekter å dra fordel av verftets kompetanse, erfaring og kultur, i tillegg til at klasseselskaper og sjøfartsmyndigheter er involvert i gjennomføringsprosessen. Økt grad av kunnskap rundt maritim gjennomføringsmodell vil gi oljeselskapene direkte og indirekte kostnadsbesparelser.
Description
Master's thesis in Industrial economics