Selskapers lokalisering i Stavanger-regionen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2456697Utgivelsesdato
2017-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bransjestrukturen i Stavanger-regionen er sterkt preget av oljebransjen og utvinning står for en stor andel av verdiskapningen i regionen. Med den reduserte oljeprisen står derfor Stavanger-regionen ovenfor en utfordring. Når oljeprisen synker, reduseres verdiskapning i selskaper i og relatert til utvinningsbransjen betraktelig og mange selskaper reduserer driften, flytter på seg eller legger ned. For å opprettholde den økonomiske aktiviteten er det viktig for regionen å være en attraktiv lokasjon for nye og eksisterende selskaper. I arbeidet med å tiltrekke seg nye selskaper kan det være av interesse å se hvordan eksisterende selskaper i regionen er lokalisert.
Denne oppgaven har fokus på hvor ulike selskaper, basert på bransje og størrelse, lokaliserer seg i Stavanger-regionen, og økonomiske prestasjoner til selskaper i ulike lokaliteter. Regionen er delt inn i 10 egendefinerte lokasjonskategorier basert på postnummer. Det er sett på verdier av ulike måltall for størrelse og lønnsomhet for selskapene i de ulike lokasjonene. I tillegg er det satt fokus på mulige årsaker til forskjeller i måltallene mellom de ulike lokasjonene.
Det er brukt klynge- og agglomerasjonsteori for å analysere hvordan lokasjonsvalg påvirker selskapers økonomiske prestasjoner. Både deskriptiv statistikk og økonometriske analyser er benyttet for å finne og forklare interessante sammenhenger og generelle funn.
Resultatene i oppgaven har vist at det er relativt ulik bransjestruktur i de forskjellige lokasjonskategoriene. Flere av lokasjonene er som ventet sterkt preget av petroleumsnæringen, spesielt næringsområdet Forus. Både bransjestruktur og agglomerasjon har vist seg å ha en betydelig påvirkning på selskapenes måltall. Selskaper i lokasjoner preget av lønnsomme bransjer, med mange store selskaper og mange ansatte, gjør det i gjennomsnitt bedre enn selskaper i lokasjoner med mindre økonomisk aktivitet.
Det er spesielt interessant å se de betydelige agglomerasjonseffektene i regionen. Disse effektene kan fungere som en tiltrekningskraft for eventuelle nye selskaper som vurderer å etablere seg i lokasjoner i Stavanger-regionen.
Beskrivelse
Master's thesis in Finance