Hvilke kritiske faktorer vil påvirke oppstart og videre drift av et vitensenter i Egersund, og hvordan kan dette være lønnsomt i et fem års perspektiv?
Abstract
Det var en forespørsel til Universitetet i Stavanger fra et prosjektutvalg i prosjektet «Kystbyen Egersund» som dannet grunnlaget for oppgaven. Prosjektutvalget ønsket å se på muligheten for etablering av et interaktivt opplevelsessenter i Egersund, med barn i alle aldre som hovedmålgruppe. Forslaget ble luftet for oss fra vår veileder, og vi fant prosjektet svært spennende.
Målet med oppgaven har vært å skrive en forretningsplan forankret i godt analysearbeid, med et overordnet mål om å kunne bidra til et forbedret totaltilbud i Egersund. Basert på de målsetninger og ønsker vi ble presentert for av prosjektgruppen, vendte vi fokus mot etablering av et vitensenter i Egersund.
For å kunne nå målet har vi undersøkt hvilke kritiske faktorer som vil påvirke oppstart og drift. Samtidig har vi sett på hvordan et senter kan være lønnsomt i et fem års perspektiv. Fra starten av har det vært klarlagt at senteret ikke skulle ha til hensikt å generere økonomisk avkastning, og det ble tidlig i prosessen fastslått at ethvert lignende senter var helt avhengig av støtte og tilskudd for å kunne driftes. Dette la føringer for arbeidet videre.
Gjennom en omfattende analysedel har vi forsøkt å utrede alle elementer som bør tenkes gjennom ved både etablering og drift. Vi har lagt til grunn relevant teori fra blant annet sentrale temaer som entreprenørskap og operations management. Ved det som betegnes som aksjonsforskning, har vi gjennom aktiv deltakelse og forming av prosessen underveis hatt hypping møtevirksomhet og kartleggingsarbeid nede i "Okka by" i løpet av våren 2017. Med de økonomiske føringene som ble lagt i starten, har vi gjennomført en kartleggingsprosess hos det lokale næringslivet med mål om å få flest mulig til å fatte interesse og ønske å bidra. Med et sterkt ønsket om lokal forankring i senterets innhold, har vi jobbet for å få lokale aktører til å bidra. Dette fordi disse besitter kompetansen og kunnskapen man ønsker å bygge formidlingen i senteret rundt.
Vi har estimert antall besøkende i første driftsår til å være 20 000, hvilket la grunnlaget for de økonomiske vurderinger. Med forutsetninger om et utstrakt samarbeid lokalt, har vi anslått at det vil koste 1 910 000 kroner å få etablert senteret. For at senteret skal kunne gå rundt økonomisk, er det behov for driftstilskudd på 813 830 kroner i år 1 og 599 381 i år 5. De kritiske faktorer vi har identifisert gjennom analysen er tilstrekkelig interesse og finansiering fra lokal næring, lokal oppslutning, nøkkelpersonell, markedsføring, samt kvalitet og innhold.
Description
Master's thesis in Strategy and Management