dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.contributor.author | Bjuland, Raymond | |
dc.date.accessioned | 2017-10-03T14:03:07Z | |
dc.date.available | 2017-10-03T14:03:07Z | |
dc.date.created | 2015-05-27T18:03:45Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Mosvold, R., Bjuland, R. (2015) Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99 (2), 97-109 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2458160 | |
dc.description.abstract | I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir påvirket på ulike måter, og i denne artikkelen bruker vi kulturhistorisk aktivitetsteori for å analysere en gruppe lærerstudenters dialoger før og etter en praksisperiode. Gjennom studentenes refleksjoner – som belyser noen eksempler på praksiserfaringer – ser vi mulige spor av utvikling av yrkesidentitet. I artikkelen diskuteres det også om denne utviklingen kan påvirkes av motsetninger som oppstår når lærerstudenter skal være deltakere i ulike aktivitetssystemer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | pedagogikk | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | lærerstudenter | nb_NO |
dc.title | Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | © Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 97-109 | nb_NO |
dc.source.volume | 99 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1244755 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 212276 | nb_NO |
cristin.unitcode | 217,6,3,0 | |
cristin.unitname | Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | preprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |