Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorBjuland, Raymond
dc.date.accessioned2017-10-03T14:03:07Z
dc.date.available2017-10-03T14:03:07Z
dc.date.created2015-05-27T18:03:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMosvold, R., Bjuland, R. (2015) Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99 (2), 97-109nb_NO
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458160
dc.description.abstractI løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir påvirket på ulike måter, og i denne artikkelen bruker vi kulturhistorisk aktivitetsteori for å analysere en gruppe lærerstudenters dialoger før og etter en praksisperiode. Gjennom studentenes refleksjoner – som belyser noen eksempler på praksiserfaringer – ser vi mulige spor av utvikling av yrkesidentitet. I artikkelen diskuteres det også om denne utviklingen kan påvirkes av motsetninger som oppstår når lærerstudenter skal være deltakere i ulike aktivitetssystemer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectlærerstudenternb_NO
dc.titleLærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitetnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.rights.holder© Universitetsforlagetnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber97-109nb_NO
dc.source.volume99nb_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1244755
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 212276nb_NO
cristin.unitcode217,6,3,0
cristin.unitnameInstitutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpreprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel