Show simple item record

dc.contributor.advisorBlindheim, Bjørn-Tore
dc.contributor.authorPedersen, Kristine
dc.date.accessioned2017-10-11T09:13:22Z
dc.date.available2017-10-11T09:13:22Z
dc.date.issued2017-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459573
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne studien har vært en interesse for implementering av samfunnsansvar. Samfunnsansvar blir karakterisert som en abstrakt idé som må fortolkes og forstås av organisasjonen for at det skal kunne implementeres. Implisitt ligger en ide om at organisasjoner bør bidra til bærekraftig utvikling gjennom utøvelse av sitt samfunnsansvar. Studien førsøker å si noe om under hvilke forutsetninger dette kan skje ved å se på implementering av samfunnsansvar i Nordic Choice Hotels. Studiens problemstilling er: «Hvordan implementerer Nordic Choice Hotels samfunnsansvar i egen virksomhet?». Empiri for studien har blitt innhentet gjennom kvalitative intervjuer med to informanter fra Nordic Choice Hotels hovedkontor og tre informanter fra to hoteller. Empirien ble analysert ved hjelp av teori, hvor mesteparten er hentet fra organisasjonsteori og det tas utgangspunkt i to ulike perspektiver, henholdsvis det instrumentelle perspektivet og det institusjonelle perspektivet. Knyttet til hvert av disse perspektivene er implementeringsmodeller som sier noe om forutsetninger og antakelser i implementeringsprosessen. Studiens resultater tilsier at flere av de tradisjonelle og utbredte instrumentelle forutsetningene er nødvendige for implementering av samfunnsansvar. Disse inkluderer blant annet sterk forankring i ledelsen, samt strategier, verktøy og retningslinjer fra ledelsen ut til resten av organisasjonen. Resultatene kan videre tyde på at institusjonelle betingelser kan representere et betydningsfullt tillegg til de mer tradisjonelle instrumentelle antakelsene. For det første ser institusjonelt lederskap ut til å ha spilt en stor rolle i implementeringen av samfunnsansvar i organisasjonen. For det andre viser det seg at mange virkningsfulle idéer, initiativer og tiltak innen samfunnsansvar kommer fra hotellene. Dermed kan en mulig strategi i forhold til implementering av samfunnsansvar være å la samfunnsansvar ha karakter av en slags oppdagelsesferd, der hele organisasjonen deltar og bidrar i oversettelse og implementering av fenomenet. Det vil da være essensielt å sørge for å skape ytterligere rom for deltakelse fra alle nivå i organisasjonen gjennom blant annet opplæring, myndiggjøring og kompetanseheving.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectsamfunnsansvarnb_NO
dc.subjectbærekraftig utviklingnb_NO
dc.subjectimplementeringnb_NO
dc.subjectorganisasjonsteorinb_NO
dc.subjectinstrumentelt organisasjonsperspektivnb_NO
dc.subjectinstitusjonelt organisasjonsperspektivnb_NO
dc.subjectimplementeringsmodellernb_NO
dc.titleImplementering av samfunnsansvar - Fra idé til praksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal