Show simple item record

dc.contributor.advisorVåland, Terje
dc.contributor.authorArntsen, Thomas Espedal
dc.contributor.authorCabeza, Rafael Hegre
dc.date.accessioned2017-11-07T12:53:46Z
dc.date.available2017-11-07T12:53:46Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464664
dc.descriptionMaster's thesis in Business administration: Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractVi merker en revolusjon i måten teknologiske tjenester og produkter blir anvendt, og dermed også hvordan de blir tilgjengeliggjort for kunder. Den siste trenden i det teknologiske markedet tillater tilgang til produkter i skyen, ikke bare for brukere, men også for bedrifter som ønsker å integrere flere tjenester til et sluttprodukt. Studier viser at skyen står for 14% av alle applikasjoner (SaaS), mens kun 6% av arbeidsoppgaver kjøres gjennom infrastruktur (IaaS1) (Essery 2016). Dette betyr at det er store muligheter til å ta markedsandeler, da fortsatt svært små andeler befinner seg i skyen. Dette faktum, samt etterspørselen etter slike produkter, fører derfor til at vi ser et stadig høyere potensiale for skyaktører å strategisk differensiere seg og bruke allianser for å øke konkurransedyktighet og vinne markedsandeler. Det finnes mye forskning rundt nettverksorganisasjoner (Solem og Pettersen 2004), hvordan man kan bygge langsiktige bærekraftige relasjoner (Anderson og Weitz 1992; Dwyer og Oh 1987; Ganesan 1994; Morgan and Hunt 1994; Sheth and Parvatiyar 1995; Payen et al. 2010; Storey og Kocabasoglu-Hillmers 2013), håndtering av distribusjonskanaler (Furseth 2010; Child et. al. 2005), hvilke strategiske allianser som formes (Axelson og Easton 1992; Dale et. al. 2004, Lunnan og Nygaard 2011), hvordan man kan få strategiske allianser til å fungere (Steinhilber 2008) og beste praksis for samarbeid internt i skyorganisasjoner (Johnson 2015). Det er allikevel gjort lite forskning rundt hvilke tiltak bedrifter kan iverksette for å styrke deres posisjon i det disruptive markedet som skytjenester medfører. Dette spesielt med tanke på bruk av spesifikke strategiske retninger og allianser. En kvalitativ studie ble derfor gjennomført for å kartlegge hvordan skyaktører kan posisjonere seg for å styrke sin strategiske posisjon. Forskningshypotesen ble testet ved hjelp av data hentet fra et utvalg av skyprodusenter og deres partnere lokalisert i Norge og Nederland. Totalt 9 semi- strukturerte intervjuer med 17 deltakere ble utført over en tidsperiode på fire måneder, hvor hvert intervju tok rundt en time. Resultatene ble analysert og anvendt i Porters femkreftersmodell (2008) for å forstå den strategiske agendaen i markedet. Videre ble disse resultatene brukt til å foreslå tre strategiske retninger, som i en kombinasjon med allianser, kan styrke den strategiske posisjonen til skyaktørene i markedet. Følgende retninger vil i følge forskningen tilgjengeliggjøre og øke egnethet for samarbeid og allianser: intellektuell eiendom, vertikal- og horisontal integrasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectalliansernb_NO
dc.subjectskytjenesternb_NO
dc.subjectcloudnb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.titleStrategisk differensiering og allianser for å øke konkurransedyktighet i skyennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal