Kompetansevurdering i traumeteam
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2471743Utgivelsesdato
2017-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nasjonal traumeplan (NKT Traume, 2016) var ute til høring i perioden denne studien ble gjennomført. I planen blir det lagt nasjonale føringer blant annet for hvilke formelle kompetansekrav ulike faggrupper må oppfylle for å være en del av traumeteamet. Hvilke typer kompetanse teammedlemmene selv oppfatter som sentrale og hvorvidt de ulike aspektene av kompetansebegrepet samsvarer med formelle krav, er noe denne studien søker å finne svar på. Studien er utført med hjelp av metode-triangulering bestående av en pragmatisk litteraturgjennomgang, en spørreundersøkelse og semi-strukturerte dybdeintervjuer. Ti ulike spesifikke kompetansepunkter under tre ulike kompetansegrupperinger ble identifisert gjennom litteratur og ble rangert av et utvalg bestående av sykepleiere og leger tilknyttet traumeteam ved et sykehus på Vestlandet. Kompetansepunktene og tendensene fra spørreundersøkelsen ble diskutert med informantene i de semi-strukturerte intervjuene. Oppsummert viser materialet at alle faggruppene i et traumeteam må ha personlig, yrkesrettet og teoretisk kompetanse, men i ulik sammensetning og grad av de spesifiserte kompetansepunktene. For eksempel er kompetansepunktet «besluttsomhet» noe som i hovedsak tilhører teamlederen, mens det er en oppfatning at kompetansepunktet «utstyrsoversikt» overordnet bør tilhøre mottakssykepleier. Materialet viser også at det finnes et behov for spesifisert kompetanse for hver enkelt rolle ut over dagens formelle krav, da de formelle kravene ikke fullt ut sørger for kvalitetssikring av «avgjørende» kompetanse.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences