Fremtidens sikkerhetstrening - En studie av hvordan simulatortrening kan senke risiko for menneskelige feilhandlinger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2478227Utgivelsesdato
2017-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IS) [869]
Sammendrag
Simulatortrening har blitt brukt i flyindustrien i flere tiår, men i petroleumsindustrien er dette helt nytt. Svært mange er skeptiske, og det har tatt mange år for å få godkjenning fra Norsk Olje og Gass til å bruke simulator fremfor en skikkelig livbåt. I april 2017 stod livbåtsimulatoren ferdig montert hos ResQ i Risavika utenfor Stavanger. Hensikten med oppgaven er derfor å undersøke hvilke positive og negative sider det er med denne type trening, kontra vanlig opplæring på en reell livbåt. For å finne disse svarene har deltakerne på de første simulatorkursene blitt bedt om å svare på en spørreundersøkelse, som sammenligner de to forskjellige treningsformene. Svarene deres danner grunnlaget for å gi en forståelse av simulatorens styrker og svakheter, sett gjennom relevant litteratur som omhandler risiko og menneskelige feilhandlinger.
Simulatorens styrker er som følger:
• Kort klargjøringstid som gir rom for mer trening • Full kontroll over vær og tidspunkt på døgnet slik at deltakerne kan øve seg på å manøvrere i grov sjø og i mørket • Gir et reelt treningsmiljø med andre skip og livbåter i området rundt plattformen • Øker trygghetsfølelsen • Øker følelsen av mestring slik at mestringstroen øker
Simulatorens svakheter er:
• Litt for enkelt å fjerne sikringsbolten • Ingen fysisk nødstyring gjør at deltakerne ikke vet hvordan denne monteres • Mangelen på selve båten gjør at man ikke får gjøre seg kjent med alt som ikke befinner seg i styrehuset
Totalinntrykket er, til tross for manglende båt, veldig godt hos de fleste som har gjennomført simulatorkurset. Simulatoren egner seg antageligvis best til å repetere allerede tilegnet kunnskap, da det er viktig å ha vært i en skikkelig livbåt og ha prøvd et reelt dropp.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety