Barnehagelæreres læring på et pedagogisk ledermøte
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2485412Utgivelsesdato
2017-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1105]
Sammendrag
Denne studien ønsker å beskrive hva som foregår på et pedagogisk ledermøte i en liten barnehage i Norge. Det er forsøkt å finne frem til hvordan en kan forstå at læring slik den foregår i en kontekst med kollegasamtaler på et pedagogisk ledermøte. Studiens utgangspunkt er utvikling av forståelse for læringsprosesser og dermed utviklingsprosesser i barnehagen. Det er i denne studien tatt utgangspunkt i hva som utvikles fra det som allerede eksisterer i organisasjonen ved å studere et av de ukentlige pedagogiske ledermøtene i barnehagen. Problemstillingen er: Er det rom for læring i kollegasamtalen på pedagogiske ledermøter? Og hvordan foregår i så tilfelle denne læringen?
Studien innehar en kvalitativ tilnærming med observasjon av et møte og etterfølgende intervju av deltakerne på møtet. I gjennomføring av begge metodene er det benyttet lydopptak, som videre er blitt behandlet i analyser som transkribert materiale. Samtalene i tekstformat er analysert ved bruk av innholdsanalyse. I analysen er det lagt vekt på språklige handlinger hvor deltakerne formidler hvilke mål de orienterer seg mot, hvordan de beskriver hva de tenker, synes og tror, og hvordan de snakker om mangel på kunnskap.
Resultatene viser at det er muligheter for læring i kollegasamtalen på møtet. Fordi det er muligheter for å oppdage tolkningsforskjeller under samtalen, er det også mulighet for å rette oppmerksomheten mot hva en behøver mer kunnskap om. Denne prosessen er vanskelig å starte, fordi det kan berøre sårbare tema. De sårbare tema ser ut til å unngås. Studien fremmer en bevissthet om de sårbare tema, for å øke læringsmulighetene i kollegasamtalen på pedagogiske ledermøter.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education