dc.contributor.advisor | Hansen Wagner | |
dc.contributor.author | Haugland, Emma | |
dc.date.accessioned | 2018-05-16T12:15:14Z | |
dc.date.available | 2018-05-16T12:15:14Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2498415 | |
dc.description | Master's thesis in special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Formålet med studien er å undersøke barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring – sett i sammenheng med mors utdanning og skriftspråklige aktiviteter i hjemmet. Bakgrunn for studien er at vokabular er den enkeltfaktoren som best predikerer senere leseforståelse. Internasjonal og nasjonal forskning viser en sterk sammenheng mellom barns vokabular og familiens sosioøkonomiske status. Tidligere forskning peker på at barn fra familier med lavere sosioøkonomisk status vokser opp i et miljø preget av mindre språkstimulering enn barn fra familier med høyere sosioøkonomiske status. I denne studien var det ønskelig å synligjøre viktigheten av tidlig språkstimulering, skriftspråklige aktiviteter i hjemmet og mors utdanning. Disse faktorene er avgjørende i barns vokabularutvikling.
Oppgaven har en kvantitativ tilnærming, datamaterialet er hentet fra Lesesenteret sitt forskningsprosjekt, På sporet. Utvalget bestod av ti kontrollklasser fra Rogaland. I studien var det ønskelig å undersøke barns vokabular ved begynnelsen av første skoleår, samt etter ett år med formell opplæring for å se om ett år med formell opplæring hadde en effekt på barns vokabular. For å kunne svare på dette var det viktig at klassene ikke var utsatt for intervensjon eller andre eksperimentelle opplegg, da det kunne påvirke barns vokabularutvikling mer enn ett år formell opplæring.
En identisk vokabulartest ble benyttet for å kartlegge elevenes vokabular ved begynnelsen (T1) og slutten av første skoleår (T2). Informasjon om barns hjemmemiljø ble innhentet via spørreskjema gitt til mødre. Resultatene ble presentert ved hjelp av deskriptiv statistikk, og ble deretter strukturert ut fra forskningsspørsmålene.
Studien avdekket stor spredning i elevers vokabular ved skolestart, og en signifikant økning i barns vokabular fra begynnelsen til slutten av første skoleår. Resultat viser signifikante forskjeller i elevers vokabular ut ifra mors utdanningsnivå, og at sammenhengen mellom mors utdanning og elevers vokabular holdt seg uendret i løpet av ett år med formell opplæring.
Resultater viser at det er forskjeller i hvor ofte noen språkstimulerende aktivitetene forekom i hjem ut fra mors utdanningsnivå. Funnene avdekket også forskjeller i noen spørsmål om mors egen interesse for lesing sammenlignet med utdanningsnivå. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | vokabular | nb_NO |
dc.subject | hjemmemiljø | nb_NO |
dc.subject | utdanningsnivå | nb_NO |
dc.subject | skriftspråklige aktiviteter | nb_NO |
dc.subject | språkstimulerende aktiviteter | nb_NO |
dc.subject | mors interesse for lesing | nb_NO |
dc.subject | formell opplæring | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Barns vokabular og hjemmemiljø. En studie av barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring - sett i sammenheng med hjemmemiljø. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | |
dc.source.pagenumber | 107 | nb_NO |