Show simple item record

dc.contributor.advisorRussdal-Hamre, Brit-Helen
dc.contributor.authorOttosen, Trine
dc.date.accessioned2018-07-04T11:32:36Z
dc.date.available2018-07-04T11:32:36Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504338
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvordan emojier påvirker språk og kontekst i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer. Emojier er digitale symboler som har piktogramfunksjon og ideogramfunksjon, siden de kan representere følelser, idéer, begivenheter og objekter. Emojier brukes i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer ved hjelp av emoji-tastatur som finnes på ulike digitale enheter. Med skriftlig-muntlig digitale kommunikasjonsformer mener jeg den formen for kommunikasjon som foregår gjennom digitale enheter som datamaskin, smarttelefon og nettbrett. Undersøkelsen ser på kommunikasjon gjennom ulike medium som e-post, nettprat og SMS. Et kjennetegn ved slike kommunikasjonsformer, er at de paralingvistiske signalene som man har i andre former for muntlig kommunikasjon, forsvinner. Masteravhandlingens teoretiske rammeverk tar utgangspunkt i sosialsemiotikk, multimodalitetsteori og språkhandlingsteori. Jeg har brukt kvantitativ metode, spørreundersøkelse, til å samle inn prosjektets empiri. Funnene blir analysert og diskutert ved bruk av tre analysekategorier. Analysekategori A drøfter hvordan emojier brukes av undersøkelsens deltakere. Analysekategori B vurderer avvik og likheter mellom operativsystemene iOS og Android i design av de emojiene undersøkelsen har tatt utgangspunkt i, og ser dette i lys av hvordan deltakerne i prosjektet forstår emojiene. I tillegg diskuteres eventuelle avvik mellom design og emojienes offisielle navn, gitt av The International Organization of Standardization. Analysekategori B drøfter også undersøkelsens funn i lys av semiotikk og sosialsemiotikk. Analysekategori C vurderer emojienes funksjon som multimodale språkhandlinger, og diskuterer forholdet mellom verbaltekst og emoji. På bakgrunn av analysene, argumenterer jeg for at emojienes funksjon, i stor grad, er tillegg til verbaltekst i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer. Emojiene er også med på å avklare kontekst i denne typen kommunikasjon. Analysene argumenterer for at modalitetene verbaltekst og emoji utfyller hverandre, men at multimodalitet innebærer en risiko for forvirring og misforståelser. Slike misforståelser kan oppstå i tilfeller der modalitetene ikke samsvarer i meningsinnhold. Funnene peker også på at kulturelle og sosiale erfaringer påvirker menneskers forståelse og bruk av emojier, og at dette i noen tilfeller kan føre til ulik forståelse mellom personer i en kommunikasjonssituasjon. Analysene argumenterer også for at potensialet for misforståelser mellom operativsystemene iOS og Android er tilstede, siden designavviket i noen tilfeller er stort.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthulemalerinb_NO
dc.subjectPuck Magazinenb_NO
dc.subjectHarvey Ballnb_NO
dc.subjectUnicodenb_NO
dc.subjectGunther Kressnb_NO
dc.subjectRobert Hodgenb_NO
dc.subjectAustinnb_NO
dc.subjectSearlenb_NO
dc.subjectmultimodalitetnb_NO
dc.subjectsosialsemiotikknb_NO
dc.subjectsemiotikknb_NO
dc.subjectspråkhandlingsteorinb_NO
dc.subjectPierre Bourdieunb_NO
dc.subjectkapitalteorinb_NO
dc.subjectkulturelle- og sosiale erfaringernb_NO
dc.subjectSkovholtnb_NO
dc.subjectiOSnb_NO
dc.subjectAndroidnb_NO
dc.subjectSamsungnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.subjectemojinb_NO
dc.subjectemotikonnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.titleHvorfor bruker du den emojien der!? En studie av menneskers bruk og forståelse av emoji(er)nb_NO
dc.title.alternativeWhy do you use that emoji there!? A study of peoples use and understanding of emoji(s)nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO
dc.source.pagenumber10-102nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal