«Vi kastet elevene ut på dypet før»
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2504341Utgivelsesdato
2018-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student papers (HF-IKS) [913]
Sammendrag
Da Kunnskapsløftet (K06) ble revidert i 2013, stiftet norskfaget bekjentskap med et nytt begrep: Eksempeltekster. Begrepet viste til tekster som tydeliggjorde trekk man ønsket at elevene skulle arbeide med i egen skriving (Øgreid, 2013). Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan eksempeltekster har blitt mottatt blant norske lærere, og problemstillingen lyder som følger: Hvordan har norske lærere forstått og undervist i eksempeltekster?
For å besvare problemstillingen, danner dialogteorien til Mikhail Bakhtin (1998 [1979]), eksempeltekstdidaktikken til Hammond, Burns & Joyces (1992) og det sosiokulturelle læringssynet til Lev Vygotsky (1978) det teoretiske bakteppe i prosjektet. I tillegg blir det kognitive- og sosiokulturelle skriveperspektivet presentert, samt tre skrivedidaktiske skoler som har hatt sitt utspring i disse perspektivene.
Forskningsprosjektet baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode. Ved å gjennomføre dybdeintervju med fire norsklærere, to fra ungdomsskolen og to fra den videregående skolen, har prosjektet sett nærmere på hvordan lærerne forholder seg til eksempeltekster. Det ble valgt dybdeintervju for å få innsikt i informantenes refleksjoner og erfaringer. Forskningsprosjektets data baserer seg på materialet fra intervjuet. De har blitt transkribert til fullstendig tekst, og funnene i intervjuene er flettet inn i analyseteksten.
Resultatene viser at de fire lærerne underviser induktivt i to trinn når de tar i bruk eksempeltekster. Ikke bare tar de i bruk eksempeltekster (1. trinn), men de organiserer også undervisningen slik at elevene selv står ansvarlige for å undersøke og oppdage ulike fenomen ved tekstene (2. trinn). Lærerne ser på seg selv som stillasbyggende faktorer overfor elevene, og assisterer dem i læreprosessen. I tillegg kontekstualiserer lærerne eksempeltekstene ved å starte opp og avslutte undervisningsøktene med plenumssamtaler. De fire informantene forstår videre eksempeltekster som alt i fra ønskede skriftlige utfall på den ene siden til uferdige tekstforslag på den andre siden. Alle informantene kobler eksempeltekster videre intuitivt opp mot sjangerlære. Informantene forteller bl.a. om flere undervisningsøkter der eksempeltekster belyste ulike sjangre - ikke teksttyper. Dette forskningsprosjekt, som drøfter eksempeltekstbruk blant lærere på ungdomsskolen og i videregående, registrerer derfor at teksttypebegrepet står svakt i den norske skolen.
Beskrivelse
Master's thesis in Literacy Studies