Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMagne, Rogne
dc.contributor.authorKristina, Hadland
dc.date.accessioned2018-08-08T13:15:16Z
dc.date.available2018-08-08T13:15:16Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508077
dc.descriptionMaster's thesis in Educationnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om minoritetsspråklige elever og utfordringer lærere ser i møte med den andre leseopplæringen. Frem til minoritetsspråklige elever har tilstrekkelig kompetanse i norsk, har de krav på særskilt språkopplæring ifølge Opplæringsloven § 2-8 (Kunnskapsdepartementet, 1998). Fokuset i denne oppgaven blir på de elevene som er ferdige med særskilt opplæring, og som, på papiret, har tilstrekkelig kompetanse i norsk. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvilke utfordringer kan læreren møte i arbeidet med den andre leseopplæringen blant minoritetsspråklige elever? I tillegg skal jeg gi svar på følgende forskningsspørsmål: 1) I hvilken grad brukes lesestrategier for å styrke leseferdighetene blant minoritetsspråklige elever? 2) På hvilke måter kan det lønne seg å kartlegge andrespråksleseren lesekompetanse? 3) Spiller den minoritetsspråklige elevens bakgrunn noen rolle ( elevens opprinnelsesland eller eventuell tidligere skolegang)? Problemstillingen og forskningsspørsmålene skal belyses i forbindelse med kvalitativ forskning, og den baserer seg på det semistrukturerte intervjuet der totalt fem informanter inkluderes. Studien har en fenomenologisk tilnærming. Totalt viser studien at den andre leseopplæringen oppleves som utfordrende, både for lærer og den minoritetsspråklige elev. Resultatene peker på en rekke utfordringer som gjør seg gjeldende, eksempelvis begrepsforståelsen. I tillegg er det flere faktorer som er avgjørende med tanke på hva lærerne opplever som utfordrende, blant annet elevens forkunnskaper i tillegg til kommunens/skolens ressursfordeling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectminoritetsspråklige elevernb_NO
dc.subjectden andre leseopplæringennb_NO
dc.subjectutfordringernb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectspråkopplæringnb_NO
dc.titleMinoritetsspråklige elever: En kvalitativ studie om utfordringer i møte med den andre leseopplæringennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal