dc.contributor.advisor | Walgermo, Bente Rigmor | |
dc.contributor.author | Gjerde, Silje Helen Kolnes | |
dc.date.accessioned | 2018-08-09T12:24:22Z | |
dc.date.available | 2018-08-09T12:24:22Z | |
dc.date.issued | 2018-06-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2508261 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Gjennom denne masteroppgaven har jeg fulgt deler av prosessen med å lage en vokabularprøve for 3.trinn. Jeg var spesielt interessert i å utforske hvordan en mer tradisjonell synonymordprøve satt opp mot et eksplorativt mindre utprøvd oppgaveformat i norsk sammenheng kunne gi informasjon om elevenes kunnskap om ord.
Masteroppgaven er skrevet med utgangspunkt i både kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode. Vokabularprøven ble testet ut på 271 elever på 3.trinn ved lokale skoler, og det ble foretatt dybdeintervju av 4 elever. Det blir gjort rede for grunnlaget måleinstrumentene er konstruert ut fra, utarbeidelsen av instruksjonsmateriell og gjennomføringen i klassene. I datamaterialet vises det til resultatfordelinger, itemdetaljer og reliabilitetsmål for å kunne si noe om de tekniske egenskapene til de ulike oppgaveformatene. Det blir også foretatt korrelasjonsanalyse mellom de to oppgaveformatene for å finne ut om de målte elevenes ordkunnskap. Funn fra analysene indikerte at oppgaveformatene i noen grad målte det samme fenomenet, men at de også målte forskjellige aspekter ved elevenes ordkunnskap. For å finne ut mer om hva prøvene faktisk målte, gikk jeg kvalitativt til verks og hadde dybdeintervju med 4 elever rundt oppgaveløsningsprosessen.
Begge oppgaveformatene som prøves ut i vokabularprøven er flervalgsoppgaver satt i kontekst. Funn i denne studien indikerer at både formatet ”Finn ordet som mangler” og ”Finn ordet som betyr det samme” målte ulike aspekter av elevenes ordkunnskap i samsvar med vokabularteoriene til Nagy & Scott (2000) på gode måter.
| nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | ordprøveutvikling 3.trinn | nb_NO |
dc.subject | måling av ordforståelse | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Utvikling av nye vokabularprøver til kartleggingsprøven for 3. trinn. En sammenligning av to oppgaveformater | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 152 | nb_NO |