dc.contributor.advisor | Mosvold, Reidar | |
dc.contributor.author | Knotten, Torunn Sand | |
dc.date.accessioned | 2018-08-09T13:16:09Z | |
dc.date.available | 2018-08-09T13:16:09Z | |
dc.date.issued | 2018-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2508280 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | Dette er en kvalitativ case-studie av omvendt undervisning i matematikk. Hensikten var å analysere den matematiske diskursen i slike klasserom med tanke på å si noe om nivået på diskursen og elevenes muligheter til å lære. Det er Sfards kommognitive læringsperspektiv som ligger til grunn for studien, og i dette perspektivet defineres læring som varig endring av diskurs.
Data er innhentet fra to grupper i Matematikk 1T i videregående skole, og det er gjort video- og lydopptak. Datamaterialet ble analysert i tråd med MDI (Mathematical Discourse in Instruction), og deretter drøftet opp mot teoretisk grunnlag og tidligere forskning.
Resultatene indikerer at endringene i diskurs hos elevene kan skje tidligere i omvendt undervisning enn i mer tradisjonell undervisning. Dette betinger at mulighetene som omvendt undervisning gir, utnyttes på riktig måte. Det viste seg at elevenes motivasjon og lærernes valg i undervisningssituasjonen hadde stor betydning for hvorvidt den omvendte undervisningen var effektiv. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.subject | diskurs | nb_NO |
dc.subject | matematiske objekter | nb_NO |
dc.subject | utforskende diskurs | nb_NO |
dc.subject | rituell diskurs | nb_NO |
dc.subject | individualisering | nb_NO |
dc.subject | MDI | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | En analyse av den matematiske diskursen i klasserom med omvendt undervisning | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 100 | nb_NO |