Physical literacy - en retning for det norske kroppsøvingsfaget?
Master thesis
View/ Open
Date
2018-06-12Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1089]
Abstract
Bakgrunn og hensikt: Kroppsøvingsfaget ser ut til å svikte i sitt mål om å være et lærings- og dannelsesfag. Begrepet physical literacy blir fremhevet i internasjonal forskning som en ny retning for faget, og flere nasjoner har anvendt begrepet i sine læreplaner. Det virket å være svært lite norsk forskningslitteratur om physical literacy, og på bakgrunn av dette ønsket studien å undersøke hvordan physical literacy blir ivaretatt i norsk kroppsøvingsundervisning. Studien tok utgangspunkt i de fem aspektene motivasjon, selvtillit, fysisk-motorisk kompetanse, forståelse og kunnskap som blir omtalt i definisjonen av physical literacy, og endte opp med følgende problemstilling: «Hvordan blir aspektene ved physical literacy ivaretatt i norsk kroppsøvingsundervisning – og på hvilken måte støtter disse formålet i læreplanen?».
Metode: Studien ønsket å forstå fenomenet «hvordan physical literacy praktiseres i det norske kroppsøvingsfaget», og det ble derfor valgt kvalitativ metode. Fem kroppsøvingslærere på 5-7. trinn i Stavanger-regionen ble intervjuet ved et semi-strukturert intervju.
Funn og konklusjon: På bakgrunn av intervjuene ble de fem aspektene ivaretatt i varierende grad. Selvtillit og motivasjon virket i større grad å være ivaretatt i faget, mens kunnskap og forståelse virket ikke å ha like høy grad av prioritering. Fysisk-motorisk kompetanse virket å ha høyere prioritering hos lærere med kroppsøvingsutdannelse, enn dem uten. Samtlige av aspektene ble fremhevet i læreplanen for kroppsøving, men dannelsesperspektivet fremsto muligens litt utydelig i formålsbeskrivelsen av faget, og kom sterkere frem i teorien om physical literacy.
Description
Master's thesis in Sports and physical education