Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein Erik
dc.contributor.authorMartinsen, Dorthea Aase
dc.date.accessioned2018-09-05T09:27:05Z
dc.date.available2018-09-05T09:27:05Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2560880
dc.descriptionMaster's thesis in Special Educationnb_NO
dc.description.abstractMasteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det fysiske- og psykososiale miljøet, til undervisning og kommunikasjon blir sett på som innhold i klasserommet. Studien har en fellesskapsorientert tilnærming til spesialpedagogikk og fokus på inkluderende undervisning. Verden blir stadig mer global. Kunnskapspresset øker og yrkeslivet endrer seg. Dette fører til at skolen også må endre seg. Hvor skjer læring? Hva er viktig å kunne? Studien forankres i et sosiokulturelt perspektiv på læring. Læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon. Språket blir sett på som et av de viktigste redskapene for kunnskapsdanning. Studien er en kvalitativ studie med et eksplorerende forskningsdesign. Funn i studien viser at innholdet i klasserommet har mye å si for elevers deltakelse og medvirkning. Relasjoner og trygghet må ligge til grunn for at elever skal velge å delta. Det fysiske miljøet betyr også noe for deltakelsen, det styrer blant annet hvor fokuset til eleven er. Lærerens syn på læring påvirker hvordan det kommuniseres og undervises i klasserommet. Dersom elevene inviteres til å bli medforfattere i diskusjonene, øker elevenes opplevelse av deltakelse og medvirkning. Samtidig må lærestoffet oppleves som relevant og meningsfullt for elevene. Klasserommet med alt dets innhold, kan ses på som et strukturerende verktøy som medierer for deltakelse, medvirkning og læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdeltakelsenb_NO
dc.subjectelevmedvirkningnb_NO
dc.subjectmedvirkningnb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectdybdelæringnb_NO
dc.subjectlæringsmiljønb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectklasseromnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleKlasserommets makt - elevenes muligheternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber105nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal