dc.contributor.advisor | Ohna, Stein Erik | |
dc.contributor.author | Pedersen Skåtøy, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T09:45:30Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T09:45:30Z | |
dc.date.issued | 2018-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2560886 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Tema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid.
Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng med livskvalitetsfremmende faktorer som er av betydning for barns psykiske helse. Et av prosjektets mål er å fremme helsefremmende arbeid gjennom å tilrettelegge for gode fellesskap. Dette ledet til en analyse av lavterskelsøknader. Analysen kan forstås som en dokumentanalyse, med en hermeneutisk tilnærming til analyseprosessen. Kommunens mål for lavterskeltilbudet er å utvikle barnehagene og øke de ansattes kompetanse. Følgende forskningsspørsmål blir diskutert i avhandlingen:
1. I hvilken grad benytter barnehagene lavterskeltilbudet til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap?
2. Hvordan kan lavterskeltilbudet være en arena for helsefremmende arbeid i barnehagen?
3. I hvilken grad fungerer lavterskeltilbudet i tråd med kommunens intensjoner?
Undersøkelsen konkluderer med at barnehager som oppgir at lavterskeloppdraget gjelder veiledning i forhold til grupper, benytter lavterskeltilbudet til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap. Barnehager som oppgir at lavterskeloppdraget gjelder veiledning i forhold til enkeltbarn, benytter lavterskeltilbudet i mindre grad til å søke praksisutviklende støtte i form av å tilrettelegge for gode fellesskap.
Lavterskeltilbudet kan være en arena for helsefremmende arbeid ved å ta imot, og oppmuntre til, henvendelser som gjelder emosjonelle utfordringer. Tiltak i form av sosial støtte og tilrettelegging av gode fellesskap kan inkluderes.
Når det gjelder lavterskelsøknader som fokuserer på grupper, fungerer lavterskeltilbudet i tråd med kommunens mål. Lavterskelsøknader som fokuserer på enkeltbarn fungerer i mindre grad i tråd med kommunens mål. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | barnehage | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | helsefremmende arbeid | nb_NO |
dc.title | Fellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbud | nb_NO |
dc.title.alternative | Community in kindergarten, health promotion. A survey of kindergartens applications regarding early intervention | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 88 | nb_NO |