Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2560988Utgivelsesdato
2018-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler elever både faglig og sosialt. Til tross for dette viser forskning til lav forekomst av dialog i klasserommene. Denne oppgavens formål har vært å studere hvordan lærere arbeidet med dialog i undervisningen, og hvilke utfordringer de opplevde knyttet til klasseromsdialogen. Oppgavens problemstilling er «Hvordan arbeider lærere på mellomtrinnet med klasseromsdialog, og hvilke utfordringer opplever de knyttet til dialogen i undervisningen?»
For å besvare problemstillingen ble det utført en kvalitativ casestudie av tre lærere som underviste i det samme klasserommet. Datamaterialet bestod av observasjon og intervju med hver enkelt lærer. Et av hovedfunnene i oppgaven viste at lærerne hadde mer kunnskaper om muntlighet i undervisningen enn antatt, og lærerne hadde fokus på muntlig deltakelse hvor målet var å legge til rette for dialog. Allikevel var forekomst av klasseromsdialog lav. Den muntlige undervisningen i hel klasse fikk ofte form som spørsmål-svar-sekvenser som plasserte læreren i en sentral rolle, hvor elevenes rom for deltakelse kan sies å ha vært redusert. Flere utfordringer viste seg i lærernes arbeid med dialogen. Blant disse utfordringene var lite elevengasjement og deltakelse, spørsmål og respons i undervisningen og en «skjult samtalekontrakt» mellom lærer og elev i klasserommet som kunne stenge for klasseromsdialogen.
Beskrivelse
Master's thesis in Education