Kan arbeidsrelatert stress reduseres med tidsbesparende tjenester?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2562678Utgivelsesdato
2018-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
Sammendrag
I denne avhandlingen blir tidsbesparende tjenester sett i sammenheng med arbeidsrelatert stress. Dagens samfunn har blitt preget av en dynamisk utvikling. Tjenester som tidligere var byttetjenester gjennom venner og familie blir nå tilbudt av ulike profesjonelle tilbydere. Utviklingen og en økt økonomisk velstand kan bidra til bruk av tidsbesparende tjenester.
Hensikten med denne studien ble av denne grunn å undersøke om tidsbesparende tjenester i privatlivet kan bidra til å redusere arbeidsrelatert stress. Dette ledet frem til problemstillingen: Er det sammenheng mellom tidsbesparende tjenester i hjemmet og reduksjon av arbeidsrelatert stress? I lys av problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ undersøkelse. Seks ledere og syv medarbeidere i Lyse AS ble intervjuet. Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i de tidsbesparende tjenestene rengjøring, matkasse, bilpleie, hjemkjøring av mat, rens og barnepass.
Resultatene tyder på at de ansatte hadde en subjektiv stressrespons på de ulike stressorene. Det ble påvist at ledere hadde en høyere stresstoleranse enn medarbeidere. Stressorene på ulike nivåene kunne klassifiseres under krav, kontroll og sosial støtte. Tidsbesparende tjenester kan bidra til å øke effektiviteten og kvaliteten, derav føre til mestring av høyere krav. Med tanke på kontroll, kan tidsbesparende tjenester ikke påvirke beslutningsrommet, men kan bidra til å opparbeide en høyere kompetanse. Samtidig kan tidsbesparende tjenester bidra til god sosial støtte, som kan lede til en positiv smitteeffekt. Dette kan medføre en høyere grad av aktive jobber, som består av et stort beslutningsrom kombinert med høye krav. Noe som reduserer risikoen for overbelastninger og helseplager, samtidig som det vil bidra til læring, motivasjon og personlig vekst. Lyse AS kan dra nytte av tidsbesparende tjenester som en buffer mot stress i reaksjonsfasene for å hindre en utmattelsesreaksjon. Dette kan generere et lavere sykefravær og mindre arbeidsrelatert stress, noe som kan være økonomisk lønnsomt.
På den ene siden var det en uenighet blant de ansatte om tidsbesparende tjenester kan påvirke arbeidslivet. På den andre siden påpeker teorien en spillover effekt mellom arbeidsliv og privatliv. Dette gir grunn til å anta at tidsbesparende tjenester kan bidra til å redusere arbeidsrelatert stress. På bakgrunn av diskusjonen og funnene kan dette tenkes å bidra til videre forskning for liknende organisasjoner og sektorer.
Beskrivelse
Master's thesis in Change Management