Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLunde Husebø, Anne Marie
dc.contributor.authorTangeraas Hansen, Marte Johanne
dc.date.accessioned2018-09-17T07:41:30Z
dc.date.available2018-09-17T07:41:30Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562852
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractSAMMENDRAG Bakgrunn: Utvikling og spredning av multiresistente bakterier er et alvorlig og økende problem innen helsesektoren. Sykepleiere er viktige bidragsytere for å forebygge utvikling og spredning av resistente bakterier. Sykepleieres holdninger er en drivkraft bak deres forebyggende handlinger. Hensikt: Hensikten med oppgaven var å kartlegge sykepleiere ved medisinske sengeposter og akuttmottak sine holdninger (kunnskap, atferd og emosjonelle respons) til å utøve sykepleie til pasienter med multiresistente bakterier. Hensikten var også å kartlegge hvorvidt det var korrelasjon mellom holdningskomponentene, og om bestemte bakgrunnsvariabler (mottatt undervisning om meticillinresistente gule stafylokokkker og betalaktamaser med utvidet sprektrum-produserende bakterier, tilleggsutdanning og kontakt med pasienter som har multiresistente bakterier) påvirket sykepleiernes holdninger. Metode: Det ble brukt en kvantitativ tilnærming i form av en beskrivende tverrsnittstudie. Spørreskjemaet «The Multidrug-Resistant Bacteria Questionnaire» ble brukt for å samle inn data. Sykepleiere i klinisk praksis ved syv medisinske avdelinger og et akuttmottak ved et norsk sykehus ble invitert til å delta. Rekruttering og datasamling foregikk i perioden 2-16 oktober 2017. Data ble analysert i programvaren IMB SPSS Statistics for Windows version 25. Resultater: Kartleggingens resultater indikerte at de deltakende sykepleierne hadde mangelfulle kunnskaper og selvrapportert atferd, samt negativ følelsesmessig respons, i utøvelse av sykepleie til pasienter med multiresistente bakterier. Det ble funnet en positiv korrelasjon mellom holdningskomponentene kunnskap og emosjonell respons. Mottatt undervisning om multiresistente bakterier påvirket ikke sykepleiernes holdninger. Sykepleiere med tilleggsutdanning hadde signifikant høyere selvrapportert atferd og signifikant høyere, og mer positiv, emosjonell respons enn sykepleiere uten tilleggsutdanning. Sykepleiere som hadde hatt kontakt med pasienter med multiresistente bakterier hadde signifikant høyere kunnskapsscore enn sykepleiere som ikke hadde hatt kontakt med pasientgruppen. Konklusjon: Sykepleiere ved medisinske sengeposter og akuttmottak hadde negative holdninger til å utøve sykepleie til pasienter med multiresistente bakterier. Tilleggsutdanning og erfaring med pasientgruppen påvirket holdningene positivt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjecthelsevitenskapnb_NO
dc.subjectmultiresistente bakteriernb_NO
dc.titleSykepleieres holdninger til å utøve sykepleie til pasienter med multiresistente bakteriernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1304]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal