Risikokategorisering som et ledd i optimal beslutningstaking i Statens vegvesen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565863Utgivelsesdato
2018-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1542]
Sammendrag
Som mange andre etater og selskaper har Statens vegvesen begrensede ressurser, men på samme tid «uendelig» med tiltak de kan iverksette. Dette utløser et behov for å prioritere blant ulike prosjekter, og videre å utnytte de tilgjengelige ressursene på best mulig vis. For å kunne ta optimale beslutninger, er det hensiktsmessig å benytte ulike metoder og vurderinger knyttet til risiko og økonomi. Ulike prosjekter krever ulike typer risikovurderinger og økonomiske perspektiver. Denne oppgaven undersøker hva som avgjør hvor omfattende vurderinger som skal gjennomføres, og hvilke perspektiver som skal legges til grunn. Det blir undersøkt om risiko er en slik faktor. Når det gjelder økonomisk perspektiv, ble det for oppgaven vurdert om det er fornuftig å legge til grunn en forventningsverdi basert analysemetode, dersom man har et lavt risikonivå, og et prinsipp som forsiktighetsprinsippet for høyt risikonivå. Funn i oppgaven tyder på at dette kan være fornuftig.
Det ble for oppgaven studert om Statens vegvesen har et tilstrekkelig strukturert og dynamisk rammeverk, som bidrar til å avgjøre hvordan man bør tenke og arbeide med tiltak og prosjekter av ulik kompleksitet og risikonivå. Basert på funn fra undersøkelsene, er det et potensial for forbedring av rammeverket til Statens vegvesen.
I denne oppgaven, legges et utvidet perspektiv på risiko til grunn, hvor man ser på andre aspekter enn kun forventet konsekvens og sannsynlighet, og usikkerhet blir i større grad vektlagt. Denne masteroppgaven tar for seg risikokategorisering som et ledd i optimal beslutningstaking i Statens vegvesen. Det blir i oppgaven demonstrert at en slik risikokategoriseringen kan benyttes til å gi innspill til hvilket beslutningsgrunnlag som behøves. Ved å skille mellom ulike prosjekter med tanke på risiko knyttet til dem, blir det i oppgaven vist at man kan bruke ressursene man har tilgjengelig på en mer optimal måte og man kan utføre «korrekt» risikovurdering sett i forhold til risikonivået.
Metoden som presenteres er spesielt tilpasset utfordringene Statens vegvesen står ovenfor, men metoden er også en generell metode, og kan ved mindre tilpasninger anvendes av andre aktører enn Statens vegvesen. Den praktiske anvendbarheten til metoden demonstreres ved et konkret skredprosjekt. Det ga muligheten til å se nærmere på både fordelene, men også utfordringene knyttet til metoden.
I oppgaven diskuteres det hvorfor kategoriseringen som er lagt til grunn, er blitt valgt. Det undersøkes også hvorfor det er hensiktsmessig å kategorisere med tanke på risiko. Det vil i den sammenheng også belyses om det er andre faktorer som bør tas hensyn til i en slik inndeling av prosjekter. Det vil bli sett nærmere på om usikkerhet kan være en slik faktor.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management