Digitale fortellinger i barnehagen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573914Utgivelsesdato
2017-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Undheim, M., Vangsnes, V. (2017) Digitale fortellinger i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning, 15 (3), pp. 1-15. 10.7577/nbf.1761Sammendrag
Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende fenomenologisk tilnærming. Fire barnehagelærere ble intervjuet om deres erfaring med å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger. Funnene viser at barnehagelærerne framhever det pedagogiske og teknologiske på bekostning av det faglige i sin beskrivelse av hva de vektlegger når de lager digitale fortellinger i barnehagen. De legger i liten grad vekt på sin egen faglige fortellingskompetanse. Gjennom analyse av empirien, sett i lys av teori, konkretiserer og tydeliggjør vi det vi mener er sentralt i barnehagelærernes digitale fortellingskompetanse.