I hvilken grad lærer pilote å forutse og håndtere uventede hendelser under flyging?
Master thesis
View/ Open
Date
2018-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
Abstract
Oppgaven handler om i hvilken grad piloter lærer å forutse og håndtere uventede hendelser under flyging. Den baserer seg på en case-studie av Widerøe Flyveselskap AS sine metoder for å lære piloter til å forutse og håndtere uventede hendelser under flyging. Oppgaven benytter teorier for Situation Awareness (SA) og Resilience Engineering (RE), sammen med Cynefin-rammeverket, knyttet opp mot empiri fra dokumenter, samtaler, intervjuer, og observasjoner i flysimulator og cockpit, for å vurdere i hvilken grad piloter lærer proaktivt, prediktivt og reaktivt å håndtere uventede hendelser under normal flyging.
Ved å bygge SA, kan piloter til en viss grad forutse, unngå eller redusere konsekvensen av hendelser. Med erfaring, kunnskap og ferdigheter, bruk av prosedyrer sammen med Cynefin-rammeverket, kan håndtere uventede hendelser som likevel inntreffer, til en viss grad håndteres. Samtidig vil det alltid kunne inntreffe uforutsette hendelser på nye steder og tider, og i et omfang og en hastighet, som vil gi utfordringer for pilotene. Oppgaven ser på hvordan pilotene lærer å håndtere disse hendelsene.
Description
Master's thesis in Risk management and societal safety